بین مطالب وب سایت جستجو کنید

اخبار روز اخبار داغ


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
رامین رها
9:25
چهار شنبه 31 شهريور 1395

مراسم رژه نیروهای مسلح در همدان

کرج - رژه بزرگ نیروهای مسلح استان البرز با حضور مسئولان کشوری و استانی همزمان با سراسر کشور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رژه نیروهای مسلح مستقر در استان البرز با حضور استاندار البرز، نماینده ولی فقیه در استان، فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع)، فرماندار کرج، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، خانواده های معظم شهدا و ایثارگران و اقشار مختلف مردم صبح امروز، چهارشنبه سی و یکم شهریور ماه برگزار شد.

در مراسم رژه روز ارتش یگان‌های پیاده و موتوری نیروهای مسلح آمادگی رزمی خود را به نمایش گذاشته و باری دیگر اقتدار نظامی کشور را به جهانیان نشان دادند.

این مراسم با حرکت جانبازان هشت سال دفاع مقدس استان البرز از مقابل جایگاه آغاز و در ادامه یگان هایی از نیروهای پیاده نظام و سواره سپاه، نیروی انتظامی، بسیج، یگان های زرهی و ماشینی، موتورسواران و گروه های ورزشکار از مقابل جایگاه در کرج رژه رفتند.

تعداد بازدید از این مطلب: 108
بازدید : 108
رامین رها
9:24
چهار شنبه 31 شهريور 1395

امیر سرتیپ دوم نوذر نعمتی

امیر سرتیپ دوم نوذر نعمتی در  مراسم رژه نیروهای مسلح استان البرز که صبح امروز، چهارشنبه سی و یکم شهریور در  محل بلوار ماهان شهرستان کرج برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، اظهار کرد: امروز به سبب ایثارگری شهدا در آرامش کامل به سر می بریم و اقتدار کشور حفظ شده است.

امیر سرتیپ دوم نعمتی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران در ارامش خوبی به سر می برد، افزود: تقارن هفته دفاع مقدس با ایام دهه ولایت نقطه قوتی و موهبتی عظیم برای کشور محسوب می شود.

در ادامه این مراسم؛ سیدحمید طهائی استاندار البرز اظهار کرد: در سی و یکم شهریور مردم انقلاب ایران بعد از جشن پیروزی خود را در حالی برای بازسازی کشور آماده می کردند که متحمل جنگ عراق علیه ایران شدند.

وی با بیان اینکه مردم کشور جمهوری اسلامی ایران بنای جنگ با هیچ کشوری را نداشتند، افزود: جنگ تحمیلی عراق علیه ایران مردم را دچار شوک کرد.

استاندار البرز با تاکید بر اینکه شعار اصلی انقلاب اسلامی عدم وابستگی به استکبار جهانی بود به همین جهت انقلاب زنگ خطری برای دشمنان محسوب می شد، خاطرنشان کرد: در ابتدای بازه زمانی وقوع جنگ نیروهای سپاه و ارتش نیازمند ساماندهی بودند، جنگ در چنین شرایطی بر ما حاکم شد.

طهائی تصریح کرد: امام خمینی(ره) با درایت کامل ارتش و نیروهای مردمی را ساماندهی کرده و در مقابل تمام کشورهای استکباری که به کشور ما حمله کردند، ایستادند.

وی با بیان اینکه همواره باید برای دفاع آماده باشیم، آمادگی ما برای جنگ نیست این مهم تنها برای دفاع از کشور مد نظر قرار دارد، گفت: در حمله شیمیایی هیچ کشوری از ما دفاع نکرد.

وی با تاکید بر اینکه مردم برای حفظ ارزش های انقلاب اسلامی آماده دفاع هستند، بیان کرد: مردم هرگز پشت نظام و انقلاب خود را خالی نکردند.

طهائی با بیان اینکه پذیرش قطعنامه به دنیا ثابت کرد این جنگ بر کشور جمهوری اسلامی تحمیل شد، گفت: تنها تعیین کننده جنگ در میدان تنها سلاح نیست؛ رزمندگان با قدرت الهی بر دشمن فائق آیند.

استاندار البرز خاطرنشان کرد: فرماندهان ارتش و سپاه در زمان هشت سال دفاع مقدس مجدانه و با اقتدار در میدان جنگ حضور داشتند؛ شهادت طلبی رزمندگان سبب شد ایران به عزت و اقتدار دست پیدا کند.

تعداد بازدید از این مطلب: 91
بازدید : 91
رامین رها
9:24
چهار شنبه 31 شهريور 1395

خبرگزاری فارس: تحرکات نظامی نیروهای سوریه دموکراتیک در حسکه؛ تسخیر «مرکده» در دستور کار

در دمشق،‌ ائتلاف گروه‌های نیروهای سوریه دموکراتیک با پشتیبانی آمریکا، عملیات نظامی در جنوب ریف استان حسکه را آغاز کرده اند تا شهرک مرکده در اقصی نقطه اداری استان حسکه در شمال شرق سوریه را تحت سیطره خود بگیرند.

منابع نظامی کُرد خبر دادند هواپیماهای ائتلاف آمریکایی مواضع داعش در مرکده را بمباران کردند و همزمان نیروهای سوریه دموکراتیک از شهر نفت خیز الشدادی به سوی روستاهای پیرامون شمال شهرک مرکده حمله زمینی گسترده ای را ترتیب دادند.

این عملیات به دنبال ناکامی نیروهای سوریه دموکراتیک در جدا سازی جغرافیای مواضع تحت سیطره خود از مواضع استقرار داعش در ریف جنوبی حسکه انجام شد و منابع سوری تاکید کردند، نیروهای دموکراتیک نتوانستند طرح ایجاد استحکاماتی که از منطقه بادیه ابوخشب در ریف شمال غرب دیرالزور تا منطقه نفت خیز حقول کبیبه در شرق شهر الشدادی کشیده شده عملی کنند، از همین رو آمریکا عملیات کنونی را به گونه ای هماهنک کرده که نیروهای دموکراتیک از شهرک مرکده فراتر نروند.

مرکده یکی از مهم‌ترین نقاط اتصال بین مناطق استقرار داعش در استان رقه از یک سو و مناطق استقرار داعش در ریف شرقی دیر الزور و اراضی عراق از سوی دیگر است، کما اینکه این شهرک خاستگاه عملیات حمله به مناطق جنوب و شرق الشدادی است که یگان های کرد در آنجا استقرار دارند.

نیروهای سوریه دموکراتیک اخیرا روستاهای کشکش، زیانات، کشکش زیانات، الفدعمی را که یک هفته به چنگ داعش درآمده بود بازپس گرفتند و منابع میدانی کُرد تاکید کردند عملیات در جنوب حسکه به درخواست آمریکا خارج از مرزهای اداری این استان نخواهد بود.

تعداد بازدید از این مطلب: 55
بازدید : 55
رامین رها
9:22
چهار شنبه 31 شهريور 1395

پیمبری

معاون تربیت و آموزش نیروی زمینی ارتش گفت: امنیتی که امروز شاهد آن هستیم بزرگترین دستاوردی است که می‌توانیم آن را ثمره هشت سال دفاع مقدس بدانیم.

امیر سیدکمال پیمبری در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص دستاوردهای دفاع مقدس اظهار داشت: موقعیتی که نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم پایدار و مقاوم ما امروز دارند از دستاوردهای دفاع مقدس است.

وی افزود: امنیتی که امروز شاهد آن هستیم و آرامشی که مردم به برکت خون شهدا دارند، بزرگترین دستاوردی است که ما می‌توانیم آن را ثمره هشت سال دفاع مقدس بدانیم و می توانیم آن را هم به مردم ارائه دهیم و هم به دنیا ارائه کنیم.

معاون تربیت و آموزش نیروی زمینی ارتش گفت: بعضی از نعمت های الهی ممکن است در لحظه حضور آن نعمت به دلیل درک آگاهی کم انسان ها مشخص نباشد مثل نعمت امنیت که زمانی که وجود دارد شاید ما آن را خوب درک نکنیم.

پیمبری با بیان اینکه جنگ نعمت بود و امام(ره) با آن شناخت عمیقشان می دانستند که اقتدار و سربلندی کشور ما زیر سایه مقاومت مردم ما در این جنگ شکل می گیرد و مردم ما پخته و مقاوم تر می شوند، افزود: امام(ره) این نکته را در حماسه هشت سال جنگ می دیدند.

وی ادامه داد: امام(ره) از جنگ به عنوان یک نعمت یاد می کردند و مقاومتی که مردم ما در سایه ۸ سال دفاع به دست آوردند باعث پیشرفت و توانمندی در حوزه های مختلف شد. در حوزه دفاعی، اجتماعی، صنعتی و سایر حوزه ها ما پیشرفت های محسوسی داشته‌ایم که بستر آن در هشت سال دفاع مقدس است. حضرت امام(ره) جنگ را نعمت می دانستند و همین‌طور هم شد.

معاون تربیت و آموزش نیروی زمینی ارتش در پایان اظهار داشت: امروز تمام آحاد ملت ما با پوست و استخوان نعمت جنگ را احساس می کنند و میوه این نعمت، امنیت، اقتدار و سربلندی است که ما در جامعه جهانی داریم.

تعداد بازدید از این مطلب: 62
بازدید : 62
رامین رها
9:22
چهار شنبه 31 شهريور 1395

خبرگزاری فارس: تا مشکلات بانکی و بیمه حل نشود، تعهدات طرف مقابل به انجام نرسیده

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در دیدار نخست وزیر بریتانیا که عصر سه شنبه به وقت محلی (بامداد چهارشنبه به وقت تهران) و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، تصریح کرد: ایران به طور کامل به تعهدات خود عمل کرده و تا زمانی که طرف مقابل به تعهداتش پایبند باشد، ما هم پایبند خواهیم بود.

روحانی، بهره مندی ایران از فضای مثبت اقتصادی را جزو تعهدات برجام برشمرد و اظهارداشت: تا برخی مشکلات فنی در زمینه بانک و بیمه حل نشود، تعهدات طرف مقابل به انجام نرسیده و دولت های اروپایی باید به بانکهای بزرگ برای همکاری با ایران اطمینان دهند و لندن می تواند قدم اصلی را در این زمینه بردارد.

وی برجام را تحولی بزرگ، نمادی برای حل اختلافات و پایه ای برای همکاری ها دانست و تاکید کرد: همه طرف ها باید به اجرای دقیق و بهنگام تعهدات خود در برجام، پایبند باشند.

رئیس جمهور با ابراز خرسندی از بهبود و توسعه روابط تهران - لندن در سالهای اخیر، افزود: با احترام متقابل و تمرکز بر همکاری در چارچوب منافع مشترک می توانیم بر ذهنیت های منفی تاریخی غلبه کنیم.

روحانی اظهارداشت: نتایج همکاری دو کشور را طی سالهای اخیر در مذاکرات هسته ای دیده ایم و اکنون نیز فرصت برای توسعه روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و استفاده از ظرفیت ها به نفع دو ملت فراهم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوعات منطقه حساس خاورمیانه اشاره کرد و با تاکید بر اینکه «منطقه ما مسائل پیچیده ای دارد و جز راه حل سیاسی مسیری برای حل آنها وجود ندارد» ، گفت: ایران آماده همکاری با اتحادیه اروپا، انگلیس و کشورهای منطقه برای ثبات و امنیت بویژه در سوریه ، عراق و یمن است.

«ترزا می» نخست وزیر بریتانیا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از توسعه روابط دو کشور در عرصه های سیاسی و اقتصادی طی سالهای اخیر گفت: از افزایش سطح مناسبات دو کشور در همه عرصه ها حمایت می کنیم.

نخست وزیر بریتانیا اظهارداشت: لندن حمایت خود را از گام مهم برجام ادامه خواهد داد و معتقد است طرفین باید به اصول توافق شده متعهد باشند.

وی با بیان اینکه برای حل مشکلات بانکی و بیمه ای و بهره مندی اطمینان بخش ایران از فرصت های اقتصادی در حال هماهنگی با طرفین برجام برای اقدامات لازم هستیم، تصریح کرد: بریتانیا یک هیات بانکی را برای مذاکرات و همکاری های فنی با بانک مرکزی ایران راهی تهران می کند.

تعداد بازدید از این مطلب: 58
بازدید : 58
رامین رها
9:21
چهار شنبه 31 شهريور 1395

دیدار سلیم الجبوری رییس پارلمان عراق با علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جمع اعضای کانون خلبانان ایران، با تبریک آغاز هفته دفاع مقدس به همه‌ی دلاوران آن عرصه‌ی تاریخی و مردم ایران، گفت: به عنوان کسی که از ابتدای جنگ تا انتها در مسؤولیت‌های متعدد از همه‌ی فراز و فرودها خبر دارم، وظیفه‌ی خویش می‌دانم از همه‌ی کسانی که در جنگ نقش آفرینی کرده‌اند، صمیمانه تشکر کنم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با یادآوری شرایط سیاسی ایران در زمان آغاز جنگ و اوضاع نیروهای نظامی ارتش، سپاه و بسیج، گفت: در جبهه‌ی مقابل ما غرب با تمام توان اطلاعاتی و تبلیغاتی، شرق با تمام تجهیزات نظامی و ارتجاع منطقه با حمایت‌های مالی، از ارتش بعث پشتیبانی می‌کردند.

هاشمی رفسنجانی، با بیان این جمله که «ایران، مظلومانه درگیر جنگ شد»، به جلسه‌ی سران آن روز نظام با جمعی از فرماندهان ارتش، به ویژه خلبانان نیروی هوایی در زیرزمین ستاد جنگ اشاره کرد و گفت: خلبانان آن روز از ما می‌خواستند که اگر می‌خواهید آتش بس را بپذیرید، فرصتی بدهید تا از حیثیت ایران و ارتش، دفاع و تجاوز بی‌شرمانه ارث بعث در بمباران ۱۱ فرودگاه کشور را جبران کنیم.

وی، ۱۵۰ سورتی پرواز نیروی هوایی ارتش در روز اول را کارساز و تأثیرگذار توصیف کرد و گفت: عقبه‌ی ارتش بعث در آن حمله چنان منهدم شد که هنوز پس از سال‌ها نتوانستند جبران کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به اقدام شهید عباس دوران و خلبان منصور کاظمیان، در مقطع برگزاری اجلاس غیرمتعهدها که می‌خواستند در بغداد برگزار کنند و ما مخالف بودیم، اشاره کرد و گفت: با کبوتران آهنین بال خویش به همان ساختمانی زدند که قرار بود اجلاس در آن برگزار شود که اگر چه خود آسمانی شدند، اما نا امنی بغداد را برای همه جهانیان ثابت کردند که یک پیروزی سیاسی و نظامی برای ایران بود. چون ثابت کرد که بغداد امنیت لازم را برای برگزاری این اجلاس ندارد.

هاشمی رفسنجانی، نقش نیروی هوایی برای تداوم صدور نفت ایران در زمان جنگ را یکی دیگر از کارهای ستودنی خلبانان ایرانی دانست و گفت: سیاست ارتش بعث جلوگیری از صدور نفت ایران برای تحت الشعاع قرار دادن اقتصاد کشور و هزینه‌های جنگ بود، اما خلبانان تیزپرواز ایران که روزی مانند نیروی زمینی در خاکریزها علیه دشمن می‌جنگیدند، در آن مقطع به کمک نیروی دریایی در خلیج‌فارس و دریای عمان آمدند و نگذاشتند نقشه‌ شوم ارتش بعث عملی شود.

وی با این خطاب به خلبانان که «شما افتخارات بزرگی در تاریخ جنگ خلق کردید»، گفت: برنامه ریخته بودند که یک هفته مرکز ایران را پس از اشغال خوزستان بگیرند و با خود می‌گفتند جدا کردن خوزستان از ایران که حتمی است، اما پس از هشت سال، هزیمت خویش را پذیرفتند که اسناد آن در نامه‌هایی که صدام برای من می‌نوشت، موجود است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با یادآوری مشکلات ماههای اول جنگ و ناهماهنگی‌های سیاسی در مرکز، گفت: بعضی از کسانی که مسؤولیت اداره جنگ را هم داشتند، هم به سپاه اجازه حضور در جنگ نمی‌دانند و هم تجهیزات ارتش را از رزمندگان خطوط مقدم پنهان می‌کردند. اما عشق جوانان ایران برای دفاع از خاک به گونه‌ای بود که سپاه و بسیج از همان نخستین روزها پا به پای ارتش به میدان کارزار رفتند و حماسه‌های بزرگی آفریدند.

هاشمی رفسنجانی، در خصوص نقشه‌ی شوم ارتش بعث برای جدایی خوزستان از ایران، گفت: در همان ماه های اول یاسر عرفات در سفر به ایران به من گفته بود که در ستاد کل ارتش بعث نقشه‌ی دیدم که دو فلش برای تسخیر مسجد سلیمان و بهبهان در استان خوزستان دارند که این نقشه، در راستای همان نقشه‌ی شومی بود که فکر می‌کنند با اجرای آن انقلاب را شکست می‌دهند.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس، با ارائه تحلیلی تاریخی از مقاطع مختلف جنگ و فراز و فرودهای پیشروی‌ها، پیروزی‌ها و عدم الفتح‌ها، گفت: در آخر جنگ همه‌ی حامیان ارتش بعث در سازمان ملل سندی را امضا کردند که صدام شروع کننده جنگ و متجاوز است و باید هزینه‌های ایران را بپردازد که البته کارشناس آنها خیلی کم حساب کردند.

وی پیروزی سیاسی ایران در جنگ را مرهون پیروزی‌های نظامی رزمندگان در خطوط مقدم جبهه از جنوب تا شمال غرب دانست و گفت: همراهی نیروهای مردمی، جهاد سازندگی، شهربانی و ژاندارمری، کمیته‌های انقلاب اسلامی، عشایر، نظامیان جنگ های نامنظم و چریکی و مهم‌تر از همه بسیج با سپاه و ارتش برای تقویت توان نظامی ایران ستودنی است که می‌تواند درسی برای همه‌ی ملتها در دفاع از کیان خویش باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به چرایی و چگونگی تأسیس و تشکیل سپاه پاسداران در اوایل انقلاب، گفت: با قدرت تمام مشغول خنثی سازی نا امنی‌های منافقین در اقصی نقاط کشور برای اجرای نقشه‌ی شوم تجزیه‌ی خوزستان، کردستان، آذربایجان، ترکمن صحرا، سیستان و بلوچستان، بود که وقتی جنگ آغاز شد، با همان توان و قدرت به سوی جبهه‌ها رفت و پا به پای ارتش دشمن را که بدون زحمت پیشروی می‌کرد، زمینگیر کردند.

هاشمی رفسنجانی، در ادامه سخنان خویش نقش نیروی هوایی ارتش ایران را در پیروزی نهایی انقلاب و تثبیت آن به یاد آورد و با اشاره به بیعت همافران نیروی هوایی در مدرسه علوی با امام، گفت: آن بیعت کمر ارتش و رژیم پهلوی را شکست و بعدها در گزارشهای ژنرال هایزر به مسؤولان آمریکایی آمده بود که دیگر به بقای رژیم پهلوی امیدی نیست.

وی محبوبیت خلبانان نیروی هوایی در بین مردم را نشان از صداقت رفتاری آنان در انجام وظیفه دانست و گفت: اوج این محبوبیت آنجاست که خلبانان ایرانی در هرجای دنیا که باشند، می‌درخشند.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس، در بخش پایانی سخنان خویش با گرامیداشت یاد و خاطره همه‌ی شهدا، مفقودان، جانبازان، آزادگان، ایثارگران و ستودن صبر و استقامت خانواده‌های ایرانی برای بدرقه‌ی فرزندان و استقبال از جنازه‌های شهدای خویش، گفت: وعده‌ی خداوندی در این صبر و کمک به جبهه‌ی حق، یاری الهی در «ان تنصرالله ینصرکم» است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با برشمردن برخی از اسناد غیرقابل انکار برای پیروزی ایران در هشت سال دفاع مقدس، به عنوان یکی از اسناد، به سفر خویش با همراهی فرماندهان نظامی سالهای جنگ به عراق در سالهای پس از سقوط صدام اشاره کرد و گفت: اوج پیروزی مردم ایران را آنجا دیدیم که گروه‌هایی از همه‌ی نظامی‌های ارتش عراق در کاخ ریاست جمهوری و اتفاقاً در ساحل دجله‌ای که ددمنش بعثی فرمان حمله به ایران را از آنجا صادر کرده بود، برای فرمانده‌ی ایران در جنگ و به احترام پرچم ایران، سرود جمهوری اسلامی را خواندند.

هاشمی رفسنجانی، سرنوشت منافقین را یکی دیگر از جلوه‌های پیروزی ایران در جنگ دانست و گفت: کسانی که با وطن فروشی، ستون پنجم ارتش بعث بودند و آن همه به مردم ایران خیانت کردند، امروز با دریوزگی در چند پادگان محصور، مرگ تدریجی خویش را می‌گذرانند و می‌دانند که این زندگی خفت بار نتیجه‌ی خیانت به کشور است.

وی  تأکید کرد: علی رغم تحریم ها در دوران دفاع توانستیم با تقویت ساصد و مراکز دیگر تحقیقات نظامی، قدرت دفاعی بومی را چنان بالا ببریم و برتر کنیم که امروز اقتدار نظامی و دفاعی ایران قابل انکار نیست و مایه وحشت بدخواهان است.

 در آغاز این دیدار، خلبان محمود ضرابی در سخنانی با یادآوری اقدامات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با تکیه بر این نکته که «نمی‌خواهیم کسانی که روزی در اوج بودند، امروز در کنج باشند»، گفت: براین اساس کانون خلبانان ایران را در سال ۱۳۸۶ با عضویت حدود هزار نفر تشکیل دادیم تا هراز چند گاهی دور هم باشیم و از خاطرات دفاع مقدس بگوییم.

وی با بیان این نکته که «۵۷ آزاده‌ی خلبان داشتیم که هفت نفر آنها آسمانی شدند»، بر آمادگی همه‌ی خلبانان برای دفاع از ایران در هر شرایطی تأکید کرد و گفت: هر جا که باشیم، خود را سرباز ایران می‌دانیم.

در ادامه این دیدار هر یک از خلبانان با بیان خاطره‌ای از پروازهای خویش در روزهای دفاع مقدس به مشکلات معیشتی و حقوقی این روزهای خویش اشاره کردند و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به آنان گفت: برخورداری از امکانات حق شماست که امتحان خود را به خوبی داده‌اید و مطمئن باشید که رهبری معظم و ریاست جمهوری نیز برای بهتر شدن اوضاع شما توصیه خواهند کرد.

در پایان این دیدار، نماد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که عقابی با بالهای باز و آماده‌ی پرواز است، از سوی مسن‌ترین خلبان حاضر به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اهدا شد که آن خلبان هنگام اهدا، گفت: این نماد را از طرف همه‌ی خلبانان ایران به شما تقدیم می‌کنم که نماد صبر و استقامت در ایران عزیز هستید.

 

تعداد بازدید از این مطلب: 64
بازدید : 64
رامین رها
9:20
چهار شنبه 31 شهريور 1395

خبرگزاری فارس: مسکو فیلمی از انتقال سلاح به حلب در پوشش کمک‌های بشردوستانه منتشر کرددولت روسیه ضمن رد اتهام حمله به کاروان کمک‌های بشردوستانه در حلب، روز سه‌شنبه ویدئویی منتشر کرد که نشان می‌دهد گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه همزمان با حرکت این کاروان در حال حمل و نقل سلاح بوده‌اند.

در این ویدئو که توسط یک پهپاد ضبط شده، مشخص است که دستکم یک وانت در حال انتقال یک توپ یا سلاح نیمه سنگین به سمت حلب است. این خودرو از ستون طولانی کامیون‌های حامل «اقلام بشر دوستانه» برای مخفی ماندن استفاده می‌کند.

ژنرال «ایگور کوناشنکوف» به خبرگزاری‌های روس گفته است: «بررسی این ویدئو که توسط پهپادها از کاروان انسان‌دوستانه در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان در استان حلب ضبط شده، جزئیات بیشتری را روشن کرد.»

وی افزود: «این ویدئو به وضوح نشان می‌دهد که تروریست‌ها در حال انتقال یک وانت مجهز به توپ کالیبرا بالا هستند و از کاروان به عنوان پوشش استفاده می‌کنند.»

 

 

این در حالی است که آمریکا همانطور که انتظار می‌رفت، روسیه را به حمله به این کاروان متهم کرده است. «بن رودز» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته است که واشنگتن مسکو را مسئول این حادثه می‌داند.

دو مقام آمریکایی هم گفته‌اند که نتایج اولیه تحقیقات واشنگتن در مورد حمله دوشنبه شب به کاروان هلال احمر سوریه نشان می‌دهد که این حمله توسط جنگنده‌های سوخو-24 روسیه انجام شده است.

یکی از این دو مقام آمریکایی در مورد حلمه‌ای که در منطقه «اورم الکبری» واقع در غرب حلب رخ داده و به توقف اعزام کاروان‌های امدادی از سوی سازمان ملل به سوریه منجر شد، گفت: «تمام شواهد، ما را به سمت این جمع‌بندی، هدایت می‌کند.»

صلیب سرخ اعلام کرده است که بر اثر این حادثه، حدود 20 نفر از جمله «عمر برکات» رئیس هلال احمر منطقه، کشته شده‌اند.

 دولت روسیه این اتهام را رد و اعلام کرده است که جنگنده‌های روسی یا سوری در آن روز عملیاتی در منطقه انجام نداده‌اند. مسکو می‌گوید در حال تحقیق در مورد این حادثه است تا مشخص کند که چه کسی به کاروان حمله کرده است.

«بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل روز سه‌شنبه این حمله را «مشمئزکننده، بی‌رحمانه و آشکارا عمدی» توصیف کرد، اما از بیان اینکه این حادثه بر اثر حمله هوایی رخ داده یا یک بمب عامل آن بوده، خودداری کرد.

این حادثه درست در روزی اتفاق افتاد که بر اساس توافق دو هفته قبل واشنگتن-مسکو، قرار بود مبدأ تشکیل اتاق مشترک عملیات دو کشور برای هدف قرار دادن مواضع داعش و جبهه النصره باشد.

دو روز پیش از این حادثه هم جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری آمریکا، گروهی از نظامیان ارتش سوریه را که در دیرالزور در حال نبرد با داعش بودند، هدف قرار دادند. واشنگتن می‌گوید این حمله که به کشته و زخمی شدن نزدیک به 200 نظامی ارتش سوریه منجر شد، «عمدی نبوده» است.

حوادث روزهای اخیر در کنار ده‌ها مورد نقض آتش‌بس که به گفته روسیه از سوی گروه‌های معارض انجام گرفت، توافق واشنگتن-مسکو را در هاله‌ای از ابهام قرار داده و عملا آن را نطفه خفه کرده است.

با این وجود، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت این توافق «هنوز زنده است» و دو کشور تلاش می‌کنند تا آن را اجرایی کنند.

مسکو پس از حادثه دیرالزور، در بیانیه‌ای شدیدالحن گفته بود که روسیه به این «جمع‌بندی هولناک» رسیده که آمریکا در حال حمایت از داعش است.

تعداد بازدید از این مطلب: 48
بازدید : 48
رامین رها
9:18
چهار شنبه 31 شهريور 1395

خبرگزاری فارس: لحظه‌ای از تقویت قدرت تهاجمی غافل نمی‌شویم/ دشمن قدرت نظامی ایران را آزمایش نکند/ پاسخ ما به تهدیدات در‌بیرون از خانه سهمگین است/ واکنش به اظهارات فرمانده آمریکایی درباره خلیج فارس

سردار سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) درسخنرانی در رژه بزرگ نیروهای مسلح که هم اکنون در سواحل خلیج فارس در حال برگزاری است، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس به ملت ایران، مردم استان هرمزگان و همه فرماندهان و مسئولین حاضر در میدان، درخصوص فرا رسیدن این ایام گفت: برگزاری هفته دفاع مقدس در 31 شهریور هر سال، سالگرد یک تجاوز نیست، بلکه بزرگداشت حماسه عظیم یک ملت است. بزرگداشت مقاومت قهرمانانه نیروهای مسلح و بزرگداشت مقاومت مردمی یک ملت است؛ ملتی که در اوج سختی‌ها و کمبودها و امکانات و با مظلومیت، در یک جنگ کاملا نابرابر در مقابل دشمنان ایستاد و دفاعی قاطع و سرسختانه کرد و شکست و هزیمت و ناکامی را به همه دشمنان تحمیل کرد.

سرلشکر رشید ادامه داد: ملت ایران توانست در این جنگ اراده خود را به صدام و ارتش متجاوز او که به نیابت از استکبار جهانی با ملت ایران می‌جنگید و نیز همه حامیان مرتجع منطقه و همه حامیان جهانی‌اش (در رأس آنها آمریکا) تحمیل کند.

وی تصریح کرد: در پایان این نبرد 8 ساله، پیروز میدان نبرد، ملت ایران بود و دشمن شکست خورد و نابود گشت.

فرمانده عالیرتبه سپاه در ایام دفاع مقدس، افزود: برای همین است که ملت ایران هر ساله در چنین ایامی، این هفته را گرامی می‌دارد و بر پایداری و مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان تأکید می‌کند.

سرلشکر رشید در ادامه سخنان خود اظهار داشت: اکنون 36 سال از تجاوز سراسری دشمن به سرزمین ایران اسلامی با هدف تجزیه و تسلیم ملت ایران می‌گذرد و باید خداوند متعال را شاکر باشیم که به ما عزت‌مندی را، با برخورداری از اراده و قدرت دفاع در برابر متجاوز عطا کرد.

وی با بیان اینکه هفته دفاع مقدس در تاریخ انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، جزو ایام‌الله و روز ظهور قدرت الهی است، گفت: در این ایام خداوند مکر همه دشمنان را به خود آنها برگردانید و همه محاسباتشان را در هم شکست و ویران کرد.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) با تاکید بر اینکه جنگ به دلیل روش و نتایج آن در کشتار و تخریب، مطلوب هیچکس نیست، تصریح کرد: ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی از هیچ جنگی استقبال نمی‌کند اما در برابر هر اقدامی از سوی دشمن که متوجه به ارزش‌های دینی و انقلابی و به تمامیت ارضی و استقلال این کشور و به عزت و حقوق ملت ایران باشد قاطعانه و سرسختانه به دفاع و مقابله برمی‌خیزد و این سرزمین را قتلگاه متجاوزین می‌کند.

سرلشکر رشید ادامه داد: درسی که ملت ایران از 8 سال دفاع مقدس آموخته این است که اگر کشور و ملت از قدرت دفاع، برخوردار نباشند، مورد طمع دشمنان قرار خواهند گرفت و عزت و زندگی سعادتمندانه‌ آنها توسط دشمن نابود می‌شود.

وی گفت: این ملت آموخته است که نباید یک لحظه از تقویت قدرت دفاعی و قدرت تهاجمی خود غفلت کند و همواره باید بر تقویت دفاعی و قدرت تهاجمی بپردازد.

جانشین سابق ستاد کل نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم رژه بزرگ نیروهای مسلح، اقتدار و قدرت کنونی جمهوری اسلامی ایران را برآمده از رنج و مجاهدت‌های مردمی، رشادت‌ها و شجاعت‌های دلیر مردان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دانست و گفت: این مردان در انقلاب و در دفاع قهرمانانه، بهترین عزیزان خود را از دست داده و فدای اسلام عزیز کرده‌اند و بهترین ایام و لحظات زندگی خویش را در نبرد با دشمن و جبهه‌های 8 سال دفاع مقدس سپری کرده‌اند.

سرلشکر رشید تصریح کرد: ما امروز وامدار ایثار ملت ایران و پشتیبانی تمام و کمال این ملت از ارتش و سپاه و عنایت حضرت حق برای برخورداری از قدرت دفاعی و تهاجمی در تأمین عزت و بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب و حمایت از محرومان و مستضعفان هستیم.

وی اضافه کرد: موقعیت بی‌نظیر و بی‌همتای سرزمین ایران که به عنوان امتیاز و برجستگی ژئوپلتیکی از آن نام برده می‌شود، با مرور کلی تاریخ چند صد سال اخیر ایران، ناظر بر این معنا است که ملت بزرگ ما با توجه به موقعیت بی‌نظیر ژئوپلتیکی که خداوند عطا فرموده است، برای ادامه و بقای موجودیت خود، دو گزینه بیشتر پیشروی خود ندارد: یا باید در برابر نظام سلطه‌گر و متجاوز تسلیم شود و یا اینکه برای حیات عزتمندانه و مستقل، دشواری‌‌ها را تحمل کنیم و قدرت دفاعی و تهاجمی خود را افزایش دهیم.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم افزود: ملت ایران 4 دهه است که تحت رهبری امام راحل (رحمت‌الله علیه) و تحت زعامت مقام معظم رهبری راه دوم را انتخاب کرده است.

به گزارش خبرنگار فارس، سرلشکر رشید در ادامه خاطرنشان کرد: بحران‌های امنیتی و جنگ‌های نظامی در منطقه غرب آسیا طی چند دهه گذشته نشان می‌دهد که این منطقه با اهمیت و استراتژیک، بر اثر مداخله سلطه‌گران، همواره دستخوش بحران و جنگ‌های دائمی شده است بنابراین باید حیات عزتمندانه را در رویارویی جسورانه و مدبرانه در برابر باج‌خواهی و زیاده‌خواهی‌های قدرت‌های متجاوز و سلطه‌گر جست‌وجو کرد.

وی ادامه داد: تاریخ منطقه و ایران (قبل از پیروزی انقلاب) آینه‌ تمام نما و روشنی است که می‌توان سرنوشت ملت‌هایی که راه سازش را برگزیده‌اند و از تجهیز قدرت دفاعی و تهاجمی خودداری کرده‌اند و یا به دشمن اعتماد کرده‌اند، را در آن مشاهده کرد.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم گفت: در منطقه پیرامونی ایران اسلامی، بی‌ثباتی و جنگ‌های مداوم حاصل بی‌تدبیری حاکمان بی‌ریشه و فاسد و بی‌کفایت و وابسته و یا حاصل مداخله قدرت‌های متجاوز و بیگانه و دشمنی دشمنانی همچون آمریکا و رژیم صهیونیستی متجاوز است که با زبانی جز زبان زور و قدرت آشنا نیستند.

سرلشکر رشید تاکید کرد: در برابر چنین متجاوزانی هرگز تمکین نباید کرد و برخورداری از قدرت دفاعی و تهاجمی و اراده مستحکم برای رویارویی با دشمنان متجاوز، تنها شرط تضمین موجودیت و بقا و حیات ملت شریف ایران است.

وی ادامه داد: ما امروز نیازی نداریم که دشمنان و قدرت‌های سلطه‌گر در پای میز مذاکره و یا در رسانه‌ها، به صورت آشکار یا پنهان ثبات سیاسی و قدرت دفاعی ایران را به رسمیت بشناسند -که البته چنین کرده‌اند- زیرا ملت شریف ایران با حضور در میدان‌های رویارویی با دشمنان، و در بیرون از سرزمین خود قدرت خود را اثبات کرده و آنها هم این قدرت عظیم را باور کرده‌اند.

این فرمانده عالیرتبه نیروهای مسلح اظهار داشت: دشمن، امروز قدرت جمهوری اسلامی را در شرایطی پذیرفته و به آن اذعان دارد که احساس شکست و ناتوانی را در مواجهه با نتایج و پیامدهای مداخلات و تجاوزات نظامی خود، با تمام وجود حس می‌کند.

سرلشکر رشید گفت: فرماندهی معظم کل قوا در دیدار با معلمان و فرهنگیان در 12 اردیبهشت ماه امسال فرمودند: «وقتی قدرت داشته باشید و دشمن ببیند قدرت شما را ناچار عقب‌نشینی خواهد کرد. وقتی هم در مقابل دشمن از نشان دادن و عرضه کردن مبانی و عناصر قدرت خودمان اجتناب کنیم، دشمن پر رو می‌شود. دشمنان حرف‌های بزر‌گ‌تر از دهان خودشان می‌زنند، می‌نشینند طراحی می‌کنند که ایران نباید در خلیج فارس رزمایش نظامی داشته باشد، چه غلط های عجیب و غریبی!

شما اینجا چه کار می‌کنید؟ او از آن طرف دنیا می‌آید اینجا رزمایش راه می‌اندازد خب بروید در همان خلیج خوک‌ها! در خلیج فارس شما چه کار می‌کنید؟ خلیج فارس خانه ما است خلیج فارس جای حضور ملت بزرگ ایران است ساحل خلیج فارس و سواحل دریای عمان و مکران متعلق به این ملت است باید حضور داشته باشند باید رزمایش کنند باید اظهار قدرت بکنند.

قرآن به ما یاد داده«"ترهبون به عدوالله و عدوکم» خودتان را اینجور آماده کنید که دشمن خدا و دشمن شما، واهمه داشته باشد - هراس داشته باشد از شما - دشمن هم مراد همسایه نیست مراد رقیب نیست - مراد آن کشوری که با ما دشمنی نمی‌کند، نیست، دشمن یعنی آنکه دشمنی می‌کند که او را هم، همه می‌شناسید.»

به گزارش خبرنگار فارس، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم در بخش دیگری از سخنان خود، برگزاری نخستین رژه بزرگ نظامی در سطح ملی و برگزاری هفته دفاع مقدس در بندرعباس و استان هرمزگان و در منطقه حساس و حیاتی تنگه هرمز و خلیج فارس را بیانگر هوشمندی و هوشیاری مدافعین شجاع و فهیم این سرزمین در شناخت پاشنه آشیل قدرت دشمنان عنوان کرد و افزود: این رژه نظامی و ان‌شاءالله تکرار آن در سال‌های آینده و رزمایش‌ها و حضور قوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای عمان و سواحل مکران، مهم‌ترین نشانه قدرت دفاعی و تهاجمی مدبرانه و هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران است.

سرلشکر رشید در ادامه به برخی اظهار نظرهای مقامات آمریکایی درخصوص برخورد شناورهای تندروی سپاه با ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس اشاره کرد و گفت: شنیدم یک فرمانده متجاوز آمریکایی این روزها حرف بی‌ربطی زده است و گفته که «دو کشور باید برای اجتناب از خطاهای محاسباتی خطرناک بر سر برخی قواعد رفتاری به توافق برسند» باید به این فرمانده متجاوز آمریکایی گفت شما گرفتار خطاهای مکرر محاسباتی خطرناک (هم در عمل و هم در فهم از مسائل منطقه) هستید. شما خطاکار هستید چون متجاوزید.

وی ادامه داد: پرسنل شما (آمریکایی‌ها) نابلدند و دچار خطا می‌شوند چون متجاوز به آب‌های منطقه هستید که آخرین نمونه آن تجاوز تفنگداران ترسو و نابلد شما به آب‌های جزیره فارسی بود که به سرعت اسیر شدند و آنقدر نابلدند که نمی‌دانند جزیره‌ای ایرانی سر راه‌شان است و فرماندهان آنها هم یا نمی‌دانستند و یا به پرسنل خودشان دروغ گفته و خیانت کرده‌اند.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم افزود: پرسنل متخصص و فداکار ما کارشان را بلدند و اعتماد به نفس دارند، چون فرزند همین آب و خاک و مرز و بوم هستند و در خانه خود دریانوردی می‌کنند و هرگز دچار خطا نمی‌شوند.

سرلشکر رشید ادامه داد: صرف نظر از درخواست برخی حاکمان بی‌ریشه و بی‌کفایت منطقه که بر خلاف میل و خواسته و منافع ملت‌ها از شما متجاوزین دعوت کرده‌اند که هیچ پشتوانه حقوقی هم ندارد، دور نیست آن روزی که با قیام ملت‌های همین منطقه، شما متجاوزین را با خفت و خواری بیرون کنند.

وی این موضوع را وعده الهی عنوان کرد و گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران منشا امنیت منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز و متجاوزین آمریکایی منشا ناامنی در منطقه هستند.

سرلشکر رشید خاطرنشان کرد: ما نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اعم از ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ویژه نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه چنانکه فرماندهی معظم کل قوا فرموده‌اند، هیچ اقدام تحریک کننده‌ای را نداشته و انجام نخواهیم داد اما با هر اقدام تحریک کننده‌ای که زمینه نادیده گرفتن قدرت و حقوق ملت شریف ایران باشد، قاطعانه و سرسختانه برخورد خواهیم کرد و امیدواریم دشمن برای درک این موضوع نیاز نداشته باشد که اراده ملت و نیروهای مسلح ما را به آزمون بگیرد زیرا پاسخ کوبنده نیروهای مسلح ما در بیرون از سرزمین خود چنان خواهد بود که از نتایج آن هیچ منفعتی برای دشمن و ملت‌های منطقه حاصل نخواهد شد.

وی در پایان از همه دست‌اندرکاران برپایی رژه بزرگ و ملی نظامی در بندرعباس، تقدیر و تشکر کرد.

تعداد بازدید از این مطلب: 47
بازدید : 47
رامین رها
11:57
سه شنبه 23 شهريور 1395

سردار علی رزمجو در مراسم به‌ آب‌اندازی "شناور تندرو برد بلند بالگردبر" در منطقه دوم دریایی سپاه در بندر بوشهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز شاهد برگزاری مراسم الحاق شناور شهید ناظری با عنوان "شناورِ تندرو بُرد بلندِ بالگرد بَر" هستیم که برگ زرین دیگری بر افتخارات سپاه است.

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران خاطر نشان کرد: به فضل خدا امروز برگ زرین دیگری بر افتخارات نظام افزوده می‌شود و شاهد الحاق شناور شهید محمد ناظری با قابلیت حمل بالگرد هستیم که با موفقیت انجام شده است.

رزمجو افزود: امروز با تلاش‌ها و اقدامات شبانه‌روزی انجام شده شاهد ورود جدید ترین نوع از بدنه شناورهای روز دنیا با قابلیت دریا نوردی در امواج خروشان و نشست و برخاست بالگرد هستیم که گامی در راستای توفیقات بیشتر کشور در عرصه دفاعی است.

این مسؤول تصریح کرد: نیروی دریایی سپاه پاسداران همواره توفیقات بسیار پیشرفته و ارزشمندی داشته و در شرایط کنونی با برخورداری از فناوری و تجهیزات پیشرفته و به‌روز و قدرت موشکی بالا، توانمندی دفاعی و قدرت بازدارندگی، سبب اقتدار جمهوری اسلامی ایران شده است.

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی سپاه در آب‌های نیلگون خلیج فارس دارای اقتدار است و در شرایطی که آمریکایی‌ها با تمام ابزار علیه ایران بسیج شده‌اند، همواره آماده هستیم و اقتدار کافی در خلیج فارس داریم.

رزمجو تصریح کرد: نیروی دریایی سپاه دارای نیروی انسانی و تجهیزات در عرصه‌های مختلف است و همچنین دارای برد اطلاعاتی قوی و آمادگی دفاعی کامل و دارای برد اراده و ایمان کارکنان و فرماندهان است و این مردان الهی ثابت کرده‌اند که هر ناممکنی را ممکن می‌سازند.

این مسؤول بیان کرد: در سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" شاهد یکی از بزرگترین دستاوردهای دفاعی هستیم که شامل الحاق شناوری است که تمام مراحل طراحی و ساخت آن توسط متخصصان و پاسداران حریم ولایت انجام گرفته است.

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابراز داشت: این موفقیت‌های عرصه دفاعی در واقع خوشحالی برای دوستداران نظام و یاس و ناامیدی برای دشمنان انقلاب اسلامی است.

برد دریانوردی شناور جدید سپاه 10 هزار کیلومتر است

سردار علی فدوی هم در آیین به آب اندازی شناور بالگردبر سپاه بوشهر اظهار داشت: این شناور با تلاش متخصصان داخلی و بر اساس آخرین استانداردهای بین‌المللی انجام شده و امروز به آب انداخته شده است.

وی افزود: موسسه شهید محلاتی تلاش شبانه‌روزی برای ساخت این شناور داشته و 14 ماه زمان اجرای این پروژه بزرگ و مهم است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: برد دریانوردی این شناور بیش از 10 هزار کیلومتر است و 112 هزار نفر ساعت برای ساخت این شناور صرف شده است.

فدوی بیان کرد: این شناور دارای 55 متر طول، 14.1 متر عرض و ارتفاع 13 متر است و جانمایی و نصب بالگرد نیز موفقیت انجام شده است.

این مسؤول گفت: برد دریانوردی این شناور 10 هزار کیلومتر است که توسط محققین و متخصصان داخلی ساخت و راه‌اندازی شده است.

خبرگزاری فارس: نخستین"شناور تندرو برد بلند بالگردبر" ساخت سپاه رونمایی شد

تعداد بازدید از این مطلب: 83
بازدید : 83
رامین رها
11:56
سه شنبه 23 شهريور 1395

مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَ مِنهُم مَن یَنتَظِرُ

به دنبال شهادت امیر دریادار غلامرضا شیرانی، فرمانده منطقه دوم دریایی ولایت جاسک، امیر سرتیپ دکتر سید عبدالرحیم موسوی، جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح پیام تسلیتی صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ دکتر موسوی در پیام خود آورده است: روح آسمانی امیر دریا دل، غلامرضا شیرانی از تن خاکی پر کشید و در جوار همرزمان شهیدش آرام گرفت و دل های بازماندگان را داغدار فقدان خویش کرد. دریادار خستگی ناپذیری که استراحت را در قاموس نداشت، سرانجام آرام گرفت تا پرچم آبادانی جاسک را به علمدار دیگری بسپارد و نگهبانی دروازه ورود به تنگه هرمز را به دیگر همرزمانش بسپارد.

وی در ادامه این پیام تسلیت آورده است: اینجانب در طول بیش از یک دهه از نزدیک شاهد مدیریت ایثارگرانه، مجاهدت خاموش و تلاش های شبانه روزی این امیر بی ادعا بوده ام و بر هر آب جاری، هر برگ روییده از خاک و هر خشت نهاده شده بر خشت دیگر در آن منطقه محروم نشان دلدادگی او را می دیدم و از همه بالاتر در اسکله، موج شکن و آب هایی که سینه هایشان به حرکت ناوها می شکافت و غرش موشک ها و توپها، شیرانی اصفهانی بود که تعلقات دنیایی را در مرکز کشور وانهاد و خود را برای محقق ساختن تدابیر فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) به جنوب شرق رساند تا کمال انقطاع را با همه وجود حس کند.

در پایان پیام تسلیت جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح آمده است: به روح بلند او و همه شهیدان والامقام انقلاب اسلامی درود می فرستیم و اطمینان داریم دریادلان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران نخواهند گذاشت جای او خالی بماند و پرچم اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در آن خطه را به دست انقلابی مرد دیگری خواهند سپرد.

ما و مجنون همسفر بودیم در دشت جنون            او به مقصدها رسید و ما هنوز آواره ایم.

تعداد بازدید از این مطلب: 72
بازدید : 72
رامین رها
11:55
سه شنبه 23 شهريور 1395

6 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهور درباره FATF اعلام کردند: یکی از موارد الزامی که FATF از جمهوری اسلامی ایران طلب کرده است و مسئولین دولتی ذیربط عمداً یا سهواً بر آن سرپوش گذاشته‌اند این است که ایران موظف شده است قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را اصلاح و تبصره مربوط به استثنای «نهضت‌های آزادی‌بخش و گروه‌هایی که برای مقابله با اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی مبارزه می‌کنند» را از قانون حذف کند، معنای این الزام FATF این است که جمهوری اسلامی ایران خود نقشی در تعریف گروه‌های تروریستی نداشته و این امر به FATF و شورای امنیت سازمان ملل واگذار شود.

متن این نامه به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

همانگونه که استحضار دارید وزیر محترم اقتصاد و دارایی با هدف تسهیل در مبادلات بانکی،پس از مذاکره با گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF تعهداتی از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر آن گروه پذیرفته است.

در پی اطلاع نمایندگان مجلس و کارشناسان نسبت به مفاد بخشی از الزامات گروه FATF و اظهار نگرانی  آنها، شورایعالی مبارزه با پولشویی و وزیر اقتصاد سعی کردند از طریق مصاحبه و بیانیه، نگرانی‌ها را کاهش دهند اما از آنجا که متأسفانه در این اظهارات بخشی از حقایق مغفول ماند ما جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی لازم می‌دانیم جهت جلوگیری از خسارت غیرقابل جبران به کشور موارد زیر را یادآوری کنیم:

مذاکره با نهادها و سازمان‌های بین‌المللی یا بین‌الدولی جهت حل مشکلات کشور از وظایف طبیعی و اختیارات قانونی دولت است اما سپردن تعهدات به اینگونه سازمان‌ها قطعاً باید از طریق مجاری قانونی از جمله مجلس شورای اسلامی صورت گیرد.

پیرو نامه وزیر برای اجرای «برنامه اقدام» مطابق قانون اساسی پذیرفته است، گروه اقدام مالی حدود 41 الزام سیاسی و حقوقی را جهت اجرا به دولت اعلام کرده است و طی نامه‌ای اقدام مقابله‌ای علیه کشورمان را به مدت 12 ماه به حالت تعلیق درآورده و تصریح کرده است اگر FATF دریابد که ایران به طور کامل در پایان دوره تعیین شده به تعهدات به ویژه شفاف‌سازی دو موضوع «مسیر انتقالات مالی» و «منتقل‌کنندگان پول» عمل نکرده است، اقدام مقابله‌ای علیه ایران را مجدداً به جریان خواهد انداخت.

این عمل وزیر اقتصاد سؤالات زیادی را به وجود آورده که اولین آنها این است که این الزامات و تعهدات سیاسی که وزیر محترم امضا کرده است و گروه FATF با ذکر شرایط یک جانبه خود آنها را پذیرفته است، چه خطراتی برای کشور در پی خواهد داشت؟

جنابعالی قطعاً الزامات FATF را مطالعه فرموده‌اید، اکثر آنها مواردی است که ایران قبل از هر توصیه و الزام بین‌المللی به آنها پایبند بوده و برای تحقق آنها قانون وضع کرده است؛ قانون مبارزه با پولشویی و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با فساد نشان‌دهنده اراده مجلس شورای اسلامی و نظام به پایبندی به این مفاهیم است.

اما یکی از موارد الزامی که FATF از جمهوری اسلامی ایران طلب کرده است و مسئولین دولتی ذیربط عمداً یا سهواً بر آن سرپوش گذاشته‌اند این است که ایران موظف شده است قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را اصلاح و تبصره مربوط به استثنای «نهضت‌های آزادی‌بخش و گروه‌هایی که برای مقابله با اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی مبارزه می‌کنند» را از قانون حذف کند، معنای این الزام FATF این است که جمهوری اسلامی ایران خود نقشی در تعریف گروه‌های تروریستی نداشته و این امر به FATF و شورای امنیت سازمان ملل واگذار شود.

جهت استحضار جنابعالی هدف از اضافه کردن این تبصره این بود که دشمنان جمهوری اسلامی ایران و برخی سازمان‌های وابسته به شورای امنیت سازمان ملل از قانون مذکور علیه خودمان سوءاستفاده نکنند و گروه‌های جبهه مقاومت همچون حزب‌الله لبنان و حماس فلسطین و سایر گروه‌های مجاهد که علیه استعمار و تروریست مبارزه می‌کنند خود به عنوان تروریست مشمول تحریم قرار نگیرند و جمهوری اسلامی ایران در مسیر خواست کشورهای ظالم جهان آنها را تحت فشارهای ظالمانه قرار ندهد.

یکی دیگر از الزامات 41 گانه گروه اقدام مالی FATF که به ایران ابلاغ شده و دولت محترم پاسخی در رد آن نداده است این است که ایران موظف است "اقدام به مسدود کردن وجوه و دارایی های افراد تعیین شده در قطعنامه 1267 شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه های بعدی آن نماید"؛ البته روشن است که ایران بدون نیاز به هیچ توصیه ای از سوی غربی‌ها قطعنامه 1267 شورای امنیت را اجرا کرده است اما نگرانی از آنجا ایجاد شده است که آنها ما را متعهد کرده‌اند اقدام به مسدود کردن وجوه و دارایی‌های افراد تعیین شده در قطعنامه‌های بعدی شورای امنیت سازمان ملل نماییم، به عبارت دیگر با این نحوه تعامل با گروه اقدام مالی FATF توسط دولت محترم ،ایران متعهد می‌شود نسبت به تحریم گروه‌هایی که شورای امنیت سازمان ملل در آینده آنها را تروریست اعلام کند اقدام نماید.

مطابق این الزام، اگر در آینده شورای امنیت برخی از نهادهای داخلی کشور را به دلیل حمایت مستشاری از گروه‌های مقاومت مشمول تحریم قرار دهد، دولت و کشور با چالش بزرگی در درون مواجه می‌شوند.

جنابعالی به عنوان شخصیت سیاسی با تجربه به خوبی می‌دانید پذیرش این تعهدات که آثار امنیتی در پی دارد، از اختیارات وزارت اقتصاد و حتی دولت محترم نیست و با توجه به اصول مختلف قانون اساسی از جمله اصول 77، 125و 176 تصمیم‌گیری در خصوص این امر و همچنین پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و کنوانسیون جرایم سازمان یافته (پالرمو ) که از الزامات دیگر FATF در بندهای 41 گانه است از اختیارات مجلس شورای اسلامی و در موارد امنیتی از اختیارات شورایعالی امنیت ملی و رهبر معظم انقلاب است و از دولت جنابعالی انتظار می‌رفت به جای اینکه بعد از امضای چنین تعهداتی مراتب به مراجع ذی‌صلاح کشانده شود، قبل از هر گونه تصمیم‌گیری در این حوزه‌های حساس دستگاه‌های مسئول در جریان امر قرار گرفته و پس از اخذ مجوز قانونی از آنها اقدام قانونی به عمل می‌آمد.

اینکه برخی از مقامات دولتی در پی ساده‌سازی موضوع، اعلام کرده‌اند که FATF ساز و کاری برای بررسی حساب‌های مالی ایران ندارد با فلسفه وجودی این گروه و نیز مفاد الزامات 41 گانه سازگار به نظر نمی‌رسد و اصولاً قرار دادن برخی کشورها در لیست سیاه کذایی بر اساس گزارشات درست یا نادرست دریافت شده توسط این گروه است؛ وانگهی در بندهای مختلف الزامات 41 گانه FATF ایران باید تضمین دهد" با همکاری بین‌المللی بدون هیچ محدودیتی از طریق کانال‌های ایجاد شده تبادل اطلاعات مالی را به اشتراک بگذارد" و در جای دیگر ایران را الزام کرده است که گزارش معاملات مشکوک را در اختیار آنها قرار دهد.

جناب آقای رئیس‌جمهور؛ همانگونه که در ابتدای نامه ذکر شد مذاکره با FATF و تلاش برای خروج ایران از لیست سیاه این گروه امری پسندیده و لازم است اما پذیرش همه الزامات و تعهدات یک جانبه طرف مقابل که آثار مختلف امنیتی و سیاسی برای کشور به دنبال دارد ممکن است مصداق خروج از چاله و افتادن در چاه تلقی شود.

با توجه به موارد فوق از جنابعالی به عنوان رئیس‌جمهور و رئیس شورایعالی امنیت ملی انتظار داریم دستور فرمایید اولاً اجزای دولت تدبیر و امید به جای مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای قانونی تصمیمات فاقد اعتباری که از حوزه اختیارات آنها خارج است اتخاذ نکنند، ثانیاً در اسرع وقت پاسخ نامه FATF داده شود و برخی الزامات خطرناک اعلام شده توسط آن گروه مورد رد و طرد قرار گیرد.

محمدحسین بحرینی نماینده مشهد و کلات و عضو کمیسیون اقتصادی

محمد دهقان نماینده چناران و طرقبه و عضوکمیسیون قضایی و حقوقی

احمد امیرآبادی‌فراهانی نماینده قم و عضو هیأت رئیسه مجلس

محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز و عضو کمیسیون صنایع

حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان و عضوکمیسیون صنایع

محمود شکری نماینده تالش و عضو کمیسیون اقتصادی

خبرگزاری فارس: پذیرش تعهدات FATF از اختیارات وزارت اقتصاد و دولت نیست/ پذیرش این توافق آثار امنیتی دارد

تعداد بازدید از این مطلب: 69
بازدید : 69
رامین رها
11:55
سه شنبه 23 شهريور 1395

منابع سوری امروز سه شنبه اعلام کردند ارتش این کشور  بالگرد رژیم صهیونیستی را در آسمان قنیطره با موشک زمین به هوا هدف قرارداد.

فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه در این زمینه خبر داد این بالگرد در ساعت 1 بامداد امروز یکی از مواضع نظامی نیروهای سوری را در ریف قنیطره هدف قرار داد.

به گزارش «سانا»، نیروهای سوری موفق شدند این بالگرد را در جنوب غرب قنیطره و یک فروند پهپاد شناسایی را در غرب «سعسع» ساقط کند.

خبرگزاری فارس: ارتش سوریه بالگرد متجاوز رژیم صهیونیستی را با موشک ساقط کرد

تعداد بازدید از این مطلب: 63
بازدید : 63
رامین رها
11:52
سه شنبه 23 شهريور 1395

به دنبال شهادت امیر دریادار شیرانی فرمانده منطقه دوم دریایی ولایت جاسک، امیر سرلشکر عطاءالله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران پیام تسلیتی صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی ارتش، متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم.

امیر دریادار دوم شیرانی از فرماندهان بی نظیر در عرصه جهاد بود که لباس خدمت و حراست در منطقه ای حساس از ایران اسلامی را بر تن کرده و در لبیک به ندای رهبر و مراد خود، تمام تلاش خود را بکار بُرد و سرانجام در راه آنچه که به آن اعتقاد داشت به لقالله پیوست.

 وی با تعهد، ولایتمداری، تدین و ایثارگری و در راه سربازی فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه ای(مد ظله العالی) از مصادیق بارز فرماندهان جهادی و شهید اقتصاد مقاومتی بود که سعی و تلاشی وافر در جهت آبادانی سواحل مکران و نیز افزایش اقتدار دفاعی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران داشت و با حضور جهادگرانه خود نقش مهمی در منطقه حساس و راهبردی جاسک ایفا نمود.

یقین داریم سوابق درخشان این امیر بزرگوار در حوزه های عملیاتی و افزایش توان دفاعی ارتش و همچنین عمران و آبادانی منطقه مهم جاسک و نیز مجاهدت های مخلصانه این عزیز ازدست رفته که اعتلای نام اسلام عزیز و پاسداری از حریم مقدس میهن اسلامی را هدف خویش قرار داده بود همواره در یاد و خاطره همرزمان ایشان در ارتش جمهوری اسلامی ایران باقی خواهد ماند و ان شاءالله این خدمات مقبول درگاه ایزد منان قرار خواهد گرفت.

اینجانب با نهایت تأثر و تألم پیوستن این امیر سرافراز ارتش اسلام به یاران شهیدش را محضر حضرت بقیه الله الاعظم(ارواحنا له الفدا) و نایب برحقش حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی) و نیز خانواده محترم دریادار شیرانی و همرزمانم در نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران تهنیت و تسلیت عرض نموده و برای آن فرمانده رشید علو درجات و برای خانواده ایشان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم. 

تعداد بازدید از این مطلب: 62
بازدید : 62
رامین رها
11:35
دو شنبه 8 شهريور 1395

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا ظهر یکشنبه در دیدار فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (صلی‌الله‌علیه‌وآله)ارتش جمهوری اسلامی ایران، با تأکید بر اهمیت پدافند به‌عنوان «خط مقدم مقابله با هر گونه تهاجم»، جبهه‌ی مقابل جمهوری اسلامی را جبهه‌ای «خبیث، خدعه‌گر و مخالف استقلال ملت» خواندند و خاطرنشان کردند: در مقابل این دشمن که به‌دنبال تضعیف توان دفاعی کشور است، باید آمادگی‌های نیروهای مسلح آن‌چنان افزایش یابد که دشمن حتی به خود اجازه‌ی فکر کردن درباره‌ی تجاوز را ندهد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «عزم، اراده و توانایی نیروی انسانی» را عاملی مهم در برطرف کردن موانع و ضعف‌ها برشمردند و افزودند: قرارگاه پدافند جزء خطوط مقدم و اصلی است و باید با قدر دانستنِ این موقعیت مهم، و با نشان دادن عزم، اراده و قاطعیت، عزم دشمن را در تهاجم تضعیف کنید.
رهبر انقلاب اسلامی مسئله‌ی دشمنی با ملت ایران و نظام اسلامی را فراتر از برخی دشمنی‌های رایج در دنیا دانستند و خاطرنشان کردند: جبهه‌ی مقابل ما که از آن با تعابیری همچون «نظام سلطه» یا «صهیونیسم جهانی» یاد می‌کنیم، جبهه‌ای خبیث و خدعه‌گر و با اندیشه‌های ظالمانه است که با اصل اعتقادات دینی، استقلال، و زیر بار حرف زور نرفتن ملت ایران، دشمنی دارد.
ایشان با اشاره به بروز دشمنی این جبهه‌ی مستکبر در چهره‌های گوناگون، افزودند: این دشمنی یک روز در چهره‌ی رژیم ایالات متحده‌ی آمریکا و روز دیگر در چهره‌ی رژیم ظالمی همچون صدام بروز می‌کند، اما مهم آن است که ما با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های فراوان کشور و با شناخت موقعیت و برنامه‌ی دشمن، موضع و تصمیم درست را اتخاذ، و به آن عمل کنیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مخالفت و جنجال گسترده درخصوص سامانه‌ی موشکی اس۳۰۰ و یا تأسیسات حفاظت‌شده‌ی فردو را نمونه‌هایی از خباثت دشمن ملت ایران خواندند و افزودند: سامانه‌ی اس۳۰۰ ابزاری دفاعی است نه تهاجمی، اما آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را کردند که جمهوری اسلامی از این امکان برخوردار نشود.
ایشان افزودند: ما با چنین دشمنی مواجه هستیم که حق دفاع را نیز برای ملت ما قائل نیست و در واقع می‌گوید بدون دفاع بمانید تا هر زمان که خواستیم، بتوانیم کشورتان را مورد تهاجم قرار دهیم.
فرمانده کل قوا همچنین بر هوشیاری، اقدام به‌هنگام و به‌کارگیری روش‌های متنوع و ابزارهای پیشرفته در پدافند هوایی تأکید و خاطرنشان کردند: دشمن باید بفهمد که اگر تهاجم کند، ضربه‌ی محکمی خواهد خورد و دفاع ما شامل پاسخگویی نیز خواهد بود.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(صلی‌الله‌علیه‌وآله) با گرامیداشت هشتمین سالروز تشکیل این قرارگاه، گزارشی از مهم‌ترین اقدامات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بیان کرد.

تعداد بازدید از این مطلب: 75
بازدید : 75
رامین رها
11:27
دو شنبه 8 شهريور 1395

حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا ظهر امروز (یکشنبه) در دیدار فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(صلی الله علیه و آله) ارتش جمهوری اسلامی ایران، با تأکید بر اهمیت پدافند به‌عنوان «خط مقدم مقابله با هر گونه تهاجم»، جبهه مقابل جمهوری اسلامی را جبهه‌ای «خبیث، خدعه‌گر و مخالف استقلال ملت» خواندند و خاطرنشان کردند: در مقابل این دشمن که به‌دنبال تضعیف توان دفاعی کشور است، باید آمادگی‌های نیروهای مسلح آنچنان افزایش یابد که دشمن حتی به خود اجازه فکر کردن درباره تجاوز را ندهد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، «عزم، اراده و توانایی نیروی انسانی» را عاملی مهم در برطرف کردن موانع و ضعفها برشمردند و افزودند: قرارگاه پدافند جزء خطوط مقدم و اصلی است و باید با قدر دانستنِ این موقعیت مهم، و با نشان دادن عزم، اراده و قاطعیت، عزم دشمن را در تهاجم تضعیف کنید.


رهبر انقلاب اسلامی مسئله دشمنی با ملت ایران و نظام اسلامی را فراتر از برخی دشمنی‌های رایج در دنیا دانستند و خاطرنشان کردند: جبهه مقابل ما که از آن با تعابیری همچون «نظام سلطه» یا «صهیونیسم جهانی» یاد می‌کنیم، جبهه‌ای خبیث و خدعه‌گر و با اندیشه‌های ظالمانه است که با اصل اعتقادات دینی، استقلال و زیر بار حرف زور نرفتن ملت ایران، دشمنی دارد.
ایشان با اشاره به بروز دشمنی این جبهه مستکبر در چهره‌های گوناگون، افزودند: این دشمنی یک روز در چهره رژیم ایالات متحده امریکا و روز دیگر در چهره رژیم ظالمی همچون صدام بروز می‌کند، اما مهم آن است که ما با استفاده از امکانات و ظرفیتهای فراوان کشور و با شناخت موقعیت و برنامه دشمن، موضع و تصمیم درست را اتخاذ، و به آن عمل کنیم.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، مخالفت و جنجال گسترده در خصوص سامانه موشکی اس۳۰۰ و یا تأسیسات حفاظت‌شده فردو را نمونه‌هایی از خباثت دشمن ملت ایران خواندند و افزودند: سامانه اس۳۰۰ ابزاری دفاعی است نه تهاجمی، اما امریکایی‌ها تمام تلاش خود را کردند که جمهوری اسلامی از این امکان برخوردار نشود.
ایشان افزودند: ما با چنین دشمنی مواجه هستیم که حق دفاع را نیز برای ملت ما قائل نیست و در واقع می‌گوید بدون دفاع بمانید تا هر زمان که خواستیم بتوانیم کشور را مورد تهاجم قرار دهیم.
فرمانده کل قوا همچنین بر هوشیاری، اقدام بهنگام و به‌کارگیری انواع روشهای متنوع و ابزارهای پیشرفته در پدافند هوایی تأکید و خاطرنشان کردند: دشمن باید بفهمد که اگر تهاجم کند، ضربه محکمی خواهد خورد و دفاع ما شامل پاسخگویی نیز خواهد بود.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با گرامی‌داشت هشتمین سالروز تشکیل این قرارگاه گزارشی از مهمترین اقدامات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) بیان کرد.

تعداد بازدید از این مطلب: 80
بازدید : 80
رامین رها
11:24
دو شنبه 8 شهريور 1395

خبرگزاری فارس: «سیاه‌نمایی» ارمغان شیشلیک و حقوق‌های نجومی/ الویری: دولت پول «حقوق» کارمندان را هم ندارد!

تصویری که با شنیدن اظهارات برخی چهره‌های دولتی و اصلاح‌طلب از ایران به ذهن متبادر می‌شود؛ تصویر کشوری است با ۲۴ میلیون گرسنه، ۸ میلیون بیکار و با خزانه خالی که اوضاعش از پاکستان و سوریه هم بدتر است!

 

خبرگزاری فارس _ گروه سیاسی: «سیاه‌نمایی» کار کم‌هزینه‌ای نیست... یعنی مردم و حکومت از بابت آن دچار مشقّت‌های فراوانی می‌شوند. خاصّه آنکه واقعیت هم نداشته باشد. و مخصوصاً اگر قصد و غرضی هم در پشت آن قرار داشته باشد.

قدیمی‌ها می‌گفتند:‌«شاید کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه باشد»...!

ماجرا البته وقتی جالب‌تر می‌شود که سیاه‌نماها و مفسدنماها به لحاظ ریاضی، رابطه مستقیمی با مقولاتی مثل «حقوق‌های نجومی» و «شیشلیک‌خوری» هم دارند و افکار عمومی، صحبت‌های اقتصادی آنها را با عنایت به این دو صفت می‌شوند و می‌خوانند.

***

شروع: معلوم نیست قصد سیاه‌نمایی در کار بوده باشد یا نه! اما نفر اولی که بازی را شروع کرد؛ شخص رئیس‌جمهور روحانی بود.

او در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در سال 92 گفته بود: «دولت در شرایطی کار خود را آغاز کرده است که با یک خزانه خالی و انبوهی از بدهکاری مواجه است».

سخنی که البته درست نبودن آن چه به لحاظ واقعیت‌های موجود و چه به لحاظ اظهارات سایر مقامات دولت نظیر معاون اول، وزیر اقتصادی و رئیس بانک مرکزی درست نبود و آنها قبل از روحانی صحبت‌هایی با این محتوا که صندوق دولت پُر است و مبالغ هنگفتی را هم در اختیار دارد مطرح کرده بودند.[1]

اما اظهارات روحانی در کنار سایر حرف‌های عجیب او مبنی بر «اثرگذاری شدید تحریم‌ها»، «مشکل‌دار بودن آب خوردن» و «خطر جنگ علیه ایران» به مثابه جرقه‌ای به انبار کاه، باب جدیدی را در تاریخ حیات سیاسی جریان دولتی اعتدال و البته جریان خاص یا همان اصلاح‌طلبان گشود.

پرونده‌ای جدید با این محتوا که غیر از روحانی و حلقه اطرافش؛ چهره‌های تماماً سیاسی اردوگاه اصلاحات نیز به ناگاه جملگی تبدیل به «اقتصاددان» شدند و شروع به سیاه‌نمایی از اضلاع مختلف ایران اسلامی بویژه در وجه اقتصادی کردند.

پرونده‌ای که البته تاریخ حتماً یک روز به قضاوت آن خواهد نشست و نیّات پشت پرده آن را بیش از این برای مردم بازگو خواهد کرد.

 

*شیشلیک بخور، مشکلات را بزرگنمایی کن.../دولت دیگر پول حقوق را هم ندارد!

آن خشت کجی که گفتن عبارت «خزانه خالیست» گذاشت؛ سوگمندانه دیواری بر خود رویانده است که هر روز میوه‌های تلخ جدیدی از آن به ثمر می‌رسد.

در روزهای اخیر، این «مرتضی الویری» ، چهره کارگزارانی و از دستگیرشدگان سال 88 بود که در بخشی از گفت‌وگوی خود با شماره 189 نشریه تجارت فردا اظهار کرد:

«اکنون بدهی‌های معوقی که گریبانگیر دولت شده و تعهداتی مانند یارانه‌ها و مسکن مهر و ... در کنار افت قیمت نفت، همه و همه شرایطی را ایجاد کرده که در برخی از ماه‌ها دولت حتی توان پرداخت حقوق کارمندان خود را ندارد و با مشکل مواجه است. این ویژگی جدیدی است که سال 1395 را از سال 1367 متمایز می‌کند. تعهدات این روزهای دولت در آن موقع وجود نداشت.»

و بلافاصله پس از الویری بود که «علی‌اوسط هاشمی» استاندار سیستان و بلوچستان نیز طی اظهاراتی در یک همایش گفت:‌ بدون برجام معلوم نبود بتوانم حقوق کارمندان دولت را پرداخت کنم! [2]

و صحبت‌های این دو چهره درباره بی‌پول دولت برای پرداخت حقوق یا وابستگی حقوق کارمندان به چیزی به نام برجام! در حالی است که جنجال «حقوق‌های نجومی» در دولت اعتدال هنوز دست از دامان دولت نکشیده است.

 

*10 میلیون نفر هیچ افقی برای خود نمی‌بینند/2 نه، 6 هم نه! بگویید 8 میلیون بیکار

اصلاح‌طلب بعدی، «حمیدرضا جلایی‌پور»، از چهره‌های مشارکتی است.

او در مصاحبه با شماره 91 نشریه صدا می‌گوید: «ما 10 میلیون جمعیت در ایران داریم که هیچ افقی را برای زندگی خود نمی‌بینند. آنها می‌بینند چه این جناح بیاید و چه آن جناح، چه این دولت بیاید و چه آن دولت؛ وضع آنها تغییر نمی‌کند»!

وی در همان مصاحبه هم گفته بود که روحانی 22 میلیون رأی دارد...

جلایی‌پور البته به صدا نگفته بود که این آمار خود را از کجا و بر اساس کدام رأی‌گیری آورده است؟! اما نکته مهمتری که در صحبت‌های او و سؤالات نشریه صدا ناگفته ماند این بود که اتفاقا مردم فرق میان این جناح و آن جناح را خوب می‌دانند.

مردم به نیکویی می‌دانند که یک جناح چگونه ژن «حقوق‌های نجومی» را در رحِم خود پرورش می‌دهد؛ به «شیشلیک‌خوری» اشتهار دارد و درباره فتنه هم یا عامل است یا ساکت.

و همین مردم نیز به روشنی در خاطر دارند که چگونه یک جناح سیاسی درباره مانورهای تجمل سکوت کرد، خواستار دائم‌العمری یک رئیس جمهور بود و در مقابل اغلاط و حتی تئوری «دوستی با اسرائیل» حلقه انحرافی نیز ساکت بود و لام تا کام سخنی نگفت.

«محسن صفایی‌فراهانی»، نفر بعدی از اصلاح‌طلبان است که ردّ پای بزرگی در این مسئله دارد.

او که در فتنه سال 88 نیز دستگیر شد؛ در گفت‌وگو با نشریه صدا (شماره 91) گفته است: «وجود بیش از 6 میلیون بیکار در کشور یک سونامی خطرناک است».

این البته بخشی از صحبت‌های صفایی فراهانی درباره اقتصاد ایران است.

او مدتی قبل نیز در گفت‌وگو با ایلنا اقتصاد ایران را بحرانی و غارت‌زده توصیف کرده و زمانی دیگر نیز در مصاحبه با روزنامه جهان صنعت، بانک‌های ایران را فلج و نیمه‌ورشکسته دانسته بود.

در زمینه بیکاری اما اصلاح‌طلبان آماری حتی تا «8 میلیون» را هم ذکر می‌کنند [2] و این در حالی است که بر طبق اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در جمهوری اسلامی ایران و در سال 94، تنها 11 درصد است.

11 درصدی که البته نسبت به سال 89 نیز 3 درصد کاهش یافته و این مسئله جای خرسندی دارد نه جای تأسف. اگرچه بیکاری حتی یک نفر هم در جامعه اسلامی زیاد است.

فی‌الواقع حتی به اذعان رسانه‌های اصلاح‌طلب عدد مستقیم بیکاری در ایران 80 میلیون نفری، ‌چیزی در حدود 2.5 میلیون نفر است و در نگاه اول، مشخص نیست اصلاح‌طلبان با الصاق چند میلیون دیگر به این عدد چه قصد و هدفی را دنبال می‌کنند؟!

 

*در تهران فاجعه رخ داده و تا «100 سال» آینده هم درست نمی‌شود/از کشورهای همسایه بدتریم...

«مرتضی حاجی»، چهره اصلاح‌طلب دیگری است که در گفت‌وگو با شماره 24 مرداد روزنامه اعتماد اظهار کرده بود: باید در نظر گرفت که امکانات دولت برای تحقق شعارهایش محدود بوده است.

«غلامرضا انصاری»، قائم مقام حزب اتحاد ملت و عضو شورای شهر تهران نیز در بخشی از مصاحبه خود با شماره 91 نشریه صدا با بیان اینکه تراکم‌فروشی در دوره محمدباقر قالیباف، شهردار تهران اوج گرفته، می‌گوید: واقعیت این است که فاجعه‌ای که در این 10 سال (دوره مدیریت قالیباف و در تهران) روی داده تا 100 سال آینده هم قابل جبران نیست.‌

«سارا شریعتی» از استادان جامعه‌شناس که گویا به اصلاح‌طلبان نزدیک است نیز اوایل سال گذشته در نشستی اظهار کرده بود:‌« با توجه به اینکه در چند‌ سال اخیر تعداد طردشدگان‌ رو به افزایش است، به‌نظر می‌رسد یک سیاست طردشدگی وجود دارد و باید دید چه کسانی از طردشدگی سود می‌برند و در نتیجه به بقای این شرایط کمک می‌کنند؟!»[4]

«جواد اطاعت»، که او هم از چهره‌های اصلاح‌طلب است و نامش در فهرست نمایندگان مستعفی مجلس ششم دیده می‌شود، سال گذشته در یک دیدار دانشجویی شراط ایران اسلامی را حتی از کشورهای همسایه (عراق و پاکستان و افغانستان و غیره) نیز بدتر عنوان کرده و گفته بود:‌ «ایران در شاخص‌های منفی از میانگین کشورهای همسایه نیز وضع بدتری دارد...! متاسفانه ما در شاخص‌های منفی مثل اعتیاد، بیکاری و تورم از میانگین کشورهای همسایه نیز اوضاع نامناسب‌تری داریم.»[5]

 

*ایرانِ خراب و فقیر و گرسنه.../وقتی دولت هم نمی‌خواهد از اصلاح‌طلبان عقب بماند

در این میان اما تلاش برخی چهره‌های دولتی نیز برای الحاق به جماعت سیاه‌نماها دیدنی است.

خاصّه آنکه آنها شاید نمی‌دانند اثر سیاه‌نمایی و مفسدنمایی در کلامشان، می‌تواند اثر تخریبی بیشتری بر روی افکار عمومی داشته باشد.

بویژه اینکه اولا این سخنان صحیح نیستند و مخلوطی از درست و غلط محسوب می‌شوند و ثانیاً اگر سیاه‌نمایی توسط مسئولی دولتی انجام بگیرد، مصداق گزیده‌تر بردن کالا می‌شود و آسیب بیشتری دارد.

«مجید انصاری» ، معاون پارلمانی وقت رئیس‌جمهور و معاون حقوقی فعلی در سال 93 طی اظهاراتی گفته بود:‌ دولت یازدهم درآغاز کار با مشکلاتی فراتر از دولت پس از جنگ روبرو بود.[6]

جملاتی شبیه به آنچه که مردم در دوران احمدی‌نژاد هم از زبان برخی مقامات دولت شنیده بودند که می‌گفتند شرایط امروز از «شعبِ ابی‌طالب» هم بدتر است و از دوران جنگ هم سخت‌تر!

«محمد نهاوندیان» رئیس دفتر رئیس جمهور نیز چهره دولتی بعدی است که سال گذشته گفته بود: اقتصاد ایران در زندان است. [7]

«علی‌اکبر سیّاری» معاون وزیر بهداشت هم به تازگی به همین جرگه پیوسته است.

او اخیراً طی اظهاراتی در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان گفته است: «در حال حاضر 30 درصد مردم کشور گرسنه‌اند و نان خوردن ندارند که این آمار را وزارت رفاه هم تائید می کند»![8]

در واقع همانطور که معلوم نیست رقم 8 میلیونی بیکاران که اصلاح‌طلبان بر آن تأکید می‌کنند از کجا آمده است؛ حکماً تعداد 24 میلیونی گرسنگان هم -طبق آمار معاون وزیر- مشخص نیست و نخواهد شد.

چه اینکه واقعیت‌های عینی جامعه در کنار رخدادهایی مثل افزایش گسترده میزان سفرهای نوروزی، افزایش امید به زندگی در ایران، افزایش رشد جوانان ایرانی، افزایش نقدینگی، کاهش نرخ بیکاری و غیره هرگز این آمار ادعا شده را تأیید نمی‌کند.

«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور هم متأسفانه چندی قبل در صحبت‌هایی در سفر به کرمانشاه گفته بود:‌«قطعا با مردم گرسنه و فقیر و بیکار نمی‌توان امنیت را تأمین کرد و حرکت ما به سمت اقتصاد مقاومتی می‌تواند برای ما امنیت را هم رقم بزند.»[9]

«رضا صالحی‌امیری» ، رئیس سازمان اسناد و معاون روحانی هم نفر بعدی است که اخیراً در مصاحبه‌ای که با روزنامه آرمان امروز انجام داد، تأکید کرد:‌ به اعتقاد من اگر برجام نبود ما به سمت وضعیت نفت در برابر غذا و دارو می‌رفتیم. [10]

صحبت‌های این مقامات دولتی و تصویر عجیب و غریبی که بواسطه آنها از ایران اسلامی در هر ذهنی ایجاد می‌شود در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون به اذعان صندوق بین‌المللی پول جزو 20 اقتصاد بزرگ دنیاست [11]، از تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت ضربه شدیدی نخورد و فلج هم نشد، در بسیاری از علوم روز، جزو 10 کشور اول دنیاست، به اذعان محافل غربی از 5 کشور دیگر جهان حمایت مستقیم مالی، تسلیحاتی و دفاعی می‌کند، دارنده بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان است، امن‌ترین کشور در منطقه و حتی در جهان است و غیره...

و اکنون باید پرسید که مقامات دولتی مذکور با چه هدف و نیتی دست به این سیاه‌نمایی‌های گسترده زده‌اند؟!

 

*نظر مقام معظم رهبری درباره بزرگ‌نمایی مشکلات کشور چیست؟/رمزگشایی از این‌همه سیاه‌نمایی

مقام معظم رهبری گویا در اشاره به همین صحبت‌هاست که در دیدار سال گذشته خود با مدیران صدا وسیما، تغییر باور به آینده و حال را از اهداف جنگ نرم دانستند و خاطر نشان کردند: آنها می‌خواهند به جوان امروزی القاء کنند که وضع کنونی کشور مایه شرمندگی است و رسیدن به پیشرفت در آینده نیز غیرممکن است تا نشاط و تحرک و علم آموزی و امید به آینده را از نسل جوان بگیرند.[12]

معظم‌له طی سخنانی در سال 78 نیز تأکید کرده بودند که: ‌«بزرگنمایی در مورد مشکلات اقتصادی، بخش دیگری از توطئه است»[13]

در کنار تمام صحبت‌های اشاره شده در اپیزودهای قبلی که البته به نسبت خوانش‌های ما از سیاه‌نمایی‌های صورت گرفته؛ «کف روی آب» محسوب می‌شوند و ناصحیح بودن آنها برای دوست و دشمن نیز آشکار است؛اظهارات اصلاح‌طلبان مبنی بر «بداخلاقی»، «فرصت‌طلب بودن»، «شقاوت» و «ناآگاهی» جامعه و مردم ایراننیز وجود دارد و قابل استناد است که برای جلوگیری از اطاله کلام و دور شدن از محتوای اصلی گزارش از اشاره به آنها خودداری می‌کنیم.

کما اینکه از بررسی علت بیان عمده سخنان مذکور در دوران «پسابرجام» نیز عبور و آنرا به وقت دیگری موکول می‌کنیم...

 اما ذکر این نکته ضروریست که یقینا این گفته‌ها و نوشته‌ها نمی‌تواند در پرونده تلاش دشمن برای ایجاد «ناآرامی اقتصادی» در ایران بی‌تأثیر باشد.

گزینه‌ای که در کلام رهبر انقلاب و عدد کثیری از رجال امنیتی، نظامی و سیاسی کشور طی ماه‌ها و سال‌های گذشته مورد اشاره قرار گرفته و جالب آنکه حتی جریان اصلاح‌طلب نیز اشاره‌هایی به آن داشته و مثلاً بیان کرده است که «مسئول ناراضی‌سازی اقتصادی مردم اصولگرایان هستند»...[14]

 

تعداد بازدید از این مطلب: 68
بازدید : 68
رامین رها
11:24
دو شنبه 8 شهريور 1395

دریادار سیاری گفت: با انس و عمل به قرآن می توانیم آمادگی خود در میدان جنگ نرم را حظ کنیم و مانند هشت سال دفاع مقدس پیروز میدان رزم باشیم.

به گزارش روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران به نقل از نیروی دریایی، امیر دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در آیین اختتامیه شانزدهمین دوره رقابت های قرآنی خانواده ها ی این نیرو که در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) برگزار شد طی سخنانی گفت: پس از پیروزی انقلاب و شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی، استکبار جهانی که منافع خود را در منطقه از دست داده بود دشمن این نظام نوپا شد و با دو حربه جنگ سخت و نرم به مبارزه با ما روی آورد.

وی با بیان اینکه لازمه نبرد در جنگ سخت، آمادگی صددرصدی نیروهای مسلح است افزود: برای کسب این آمادگی بایستی شاخصه های مهمی اعم از ایمان، شجاعت و علم و دانش داشته باشیم که امروز رزمندگان ما با داشتن قوه ایمان و ارتقاء آن روز به روز بر این آمادگی می افزایند و روحیه شهادت طلبی و رزمی خود را بالا می برند. البته این مسیر هموار نمی شود مگر با عمل به قرآن و تمسک به اهل بیت علیهما سلام.

دریادار سیاری در ادامه با تأکید بر لزوم حفظ آمادگی و مقاومت در جنگ نرم تصریح کرد: هدف دشمن در جنگ نرم تسلط بر مغزها و افکار همه بویژه خانواده ها و جوانان است چرا که پس از تسلط بر افکار، بر باورها مسلط می شوند و طبیعتاً این عوامل موجب تغییر در رفتار خواهد شد که نتیجه اش دستیابی دشمن به برنامه ریزی ها و اهدافش خواهد بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه جامعه هدف در جنگ نرم خانواده ها و جوانان ما هستند خاطر نشان ساخت: یکی از راهکارهای دشمن در این رزمگاه تغییر سبک زندگی است که اگر سبک زندگی در جامعه ما تغییر و به سمت و سوی غرب گرایش پیدا کند آنگاه رعایت حجاب اسلامی و حلال و حرام معنا نخواهد داشت و این دقیقاً همان چیزی است که دشمن می خواهد.

وی گفت: همانگونه که سربازان و فرماندهان جنگ سخت نظامیان و نیروهای مسلح هستند و همواره در مسیر ارتقاء سطح آمادگی می کوشند، بایستی در جنگ نرم نیز که رزمندگان آن خانواده ها و فرزندانشان هستند تلاش شود تا سبک زندگی آنها دستخوش تغییرات مخرب واقع نشود و در راه تعلیم و تربیت بر اساس شاخصه های انقلابی که مورد تأکید فرماندهی معظم کل قوا(مدظله العالی) است از هیچ کوششی فروگذار نکنند.

دریادار سیاری در پایان اظهار داشت: تجهیز این سربازان از طریق انس و عمل به قرآن میسر خواهد بود که اگر اینگونه شود می توانیم آمادگی خود در میدان جنگ نرم را حظ کنیم و مانند هشت سال دفاع مقدس پیروز میدان رزم باشیم.

تعداد بازدید از این مطلب: 81
بازدید : 81
رامین رها
11:23
دو شنبه 8 شهريور 1395


معاون هماهنگ کننده ارتش در مراسم افتتاحیه دوره های 27 و 11 دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس)؛ این دانشگاه را نقطه آغازین ورود به تصمیمات راهبردی حوزه دفاعی دانست.

 

 

معاون هماهنگ کننده ارتش در مراسم افتتاحیه دوره های  27 و 11 دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس)؛ این دانشگاه را نقطه آغازین ورود به تصمیمات راهبردی حوزه دفاعی دانست.

به گزارش روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ دکتر محمد حسین دادرس، معاون هماهنگ کننده ارتش در ابتدای سخنان خود، ضمن تبریک هفته دولت به دولتمردان جمهوری اسلامی ایران خطاب به دانشجویان دافوس ارتش اظهار داشت: فرماندهی معظم کل قوا همواره بصیرت و نفوذ را به عنوان دو دغدغه مهم  و اساسی کشور و جهان اسلام بیان می کنند.

وی ادامه داد: اگر به این دو مقوله درست توجه شود جایگاه رفیعی برای امنیت کشور و منطقه لحاظ خواهد شد.

سرتیپ دادرس با اشاره به ذکر حدیثی از امام باقر(ع) که پایه های دین اسلام را نماز،روزه، زکات، حج و ولایت می داند، تصریح کرد: ولایت اصلی ترین رکن به شمار می آید و بایستی با بصیرت و حرکت در این مسیر، راه هرگونه نفوذ را بر علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ببندیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش همچنین با اشاره به این موضوع که بسیاری از کشورها فکر می کنند که در سایه قدرت کشورهای بزرگ می توانند قدرت خود را افزایش دهند، خاطر نشان کرد: آنها با این کار نه تنها نفی استقلال خود را رقم زده بلکه موجبات نا امنی در منطقه را نیز فراهم می کنند.

وی راه برون رفت از این موضوع را داشتن بصیرت برشمرد و گفت: اگر بصیرت وجود داشته باشد نفوذی اتفاق نخواهد افتاد.

گفتنی است، در ابتدای این مراسم امیر سرتیپ دوم ولیوند، فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش گزارشی از روند جذب دانشجویان جدیدالورود ارائه داد و گفت: در طول دوران برگزاری دافوس این دوره جوانترین دوره به شمار می آید که این نوید یک دوره خوب و با نشاط را خواهد داد.

تعداد بازدید از این مطلب: 75
بازدید : 75
رامین رها
11:21
دو شنبه 8 شهريور 1395

همزمان با پاکسازی بخش‎های وسیعی از «غوطه شرقی» دمشق و نزدیک شدن نیروهای سوری و مقاومت به شهرک راهبردی «دوما»، عناصر تروریستی «جیش الاسلام» حملات سنگینی را برای کاهش فشارها انجام دادند.

 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، تروریست ها که تنگ تر شدن حلقه محاصره را به خوبی در حومه شهرک دوما احساس کرده اند، عملیاتی را برای تامین امنیت مواضع از غرب این شهرک آغاز کردند.

به گزارش بین الملل فارس، عناصر تروریستی در ابتدا مواضع نیروهای سوری را در شهرک «حرستا» هدف قرار دادند و توانستند پس از چندین ساعت درگیری به سوی این منطقه پیشروی کنند.

اما نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت ساعتی قبل موفق شدند با انجام حملات معکوس تروریست ها را از حومه شهر ک حرستا عقب برانند و مناطق اشغال شده را بازپس بگیرند.

اندازه بزرگتر نقشه اینجا    

در درگیری های ساعت گذشته ده‎ها تن از تروریست ها کشته و تعدادی دیگر نیز از منطقه متواری شدند.

نیروهای مقاومت و سوری در ادامه به پاکسازی حومه شهرک حرستا بسنده نکردند و با تعقیب تروریست ها موفق شدند اتاق عملیات آنها را منهدم کنند.

با نابودی اتاق عملیات تروریست‌ها، عملیات آنها در کمتر از 12 ساعت با شکست روبه رو شد و در روزهای آینده باید منتظر حمللات جدید ارتش سوریه باشند.

آخرین خبرها از شمال استان حماه حاکی از آن است که عناصر تروریستی نیز برای تامین امنیت بیشتر مناطق تحت کنترل خود عملیاتی را در محور شهرک معرکبه انجام دادند، اما نیروهای سوری و دفاع ملی با رصد تحرکات تروریست ها و شناسایی مسیر عملیات  تروریست ها توانستند آنها را با حملات توپخانه ای و سپس حملات زمینی غافل گیر کنند.

انداز بزرگتر نقشه اینجا    

به گزارش بین الملل فارس، در این درگیری ها یک تانک و چندین خودروی مجهز به دوشکای تروریست ها منهدم شد و دهها تن از تروریست ها کشته شدند.

در یک ماه گذشته ارتش سوریه با عملیات های متعدد علاوه بر تامین امنیت مسیرهای منتهی به شهرک سلمیه، توانست شهرک های معرکبه، مضحه توینه و زنکحیه را به طور کامل پاکسازی کند و در مقابل تروریست ها نیز در دو هفته گذشته با چندین حمله درصدد بودند مناطق آزاد شده را مجدد اشغال کنند که هر بار با شکست روبه رو شدند.

تعداد بازدید از این مطلب: 73
بازدید : 73
رامین رها
11:21
دو شنبه 8 شهريور 1395

خبرگزاری فارس: محصص: کی‌روش و مورینیو به جزئیات اهمیت می‌دهند/ قطر و ایران هر دو استرس دارند

رئیس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال گفت: بازی با تیم‌های کی‌روش برای هر مربی سخت است. او حتی آرژانتین را هم زمین‌گیر کرد.

 

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، تیم ملی فوتبال ایران روز پنج‌شنبه در اولین بازی خود در مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه در ورزشگاه آزادی میزبان تیم قطر است. ملی‌پوشان ما قبل از این مسابقه اردویی نسبتاً طولانی در کشور ایتالیا برگزار کردند و اکنون خود را برای این مسابقه حساس و مهم آماده می‌کنند.

خبرگزاری فارس با مرتضی محصص یکی از کارشناسان خبره فوتبال که رئیس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال هم هست، گفت‌وگویی در مورد شرایط تیم ملی ایران و دیدار با قطر به شرح زیر انجام داده است.

* دیدار با قطر مهم‌ترین مسابقه ماست

دیدار با قطر به نوعی مهم‌ترین بازی ماست، زیرا اولین بازی تیم ملی در این مرحله حساس محسوب می‌شود، یک ضرب‌المثل هلندی که معمولاً در کلاس‌های مربیگری آن را بازگو می‌کنیم، می‌گوید شروع خوب نیمی از موفقیت است، بنابراین امیدوارم تیم ملی در بازی با قطر شروعی خوب داشته باشد.

* بزرگ‌ترین اشتباه ایران، دست‌کم گرفتن حریفان است

ما در این بازی در ورزشگاه آزادی به مصاف حریف می‌رویم، اما بزرگ‌ترین اشتباه تیم ملی در مصاف با تیم‌هایی مثل قطر، امارات، کویت و سوریه این است که آنها را دست‌کم بگیریم و این حریفان را از پیش بازنده بدانیم، فوتبال تغییر کرده است، حریفان تدارکات خوبی داشته‌اند و اطلاعات خوبی نیز از یکدیگر به دست آورده‌اند. قطر هم سرمایه‌گذاری بسیار بزرگی بر روی فوتبالش انجام داده است. مجتمع ورزشی اسپایر امکانات بسیار ایده‌آل ورزشی دارد که تیم‌های بزرگ اروپایی در آنجا اردو می‌زنند.

* قطر و ایران هر دو استرس دارند

تیم ملی ما قطعاً قوی‌تر از قطر است و قطری‌ها هم اطلاعات خوبی از تیم ملی ما دارند، با این حال هم کارشناسان داخلی و هم کارشناسان خارجی ما را تیم برتر این بازی می‌دانند، ولی فراموش نکنیم که فوتبال اکنون درصدی شده است و تیمی موفق می‌شود که درصد حملاتش بیش‌تر باشد و درصد دفع حملاتش هم از حریف بهتر و بیش‌تر باشد. برای این مسابقه هم قطر و هم ایران استرس دارند، قطعاً این مسابقه گل‌های زیادی نخواهد داشت.

*‌ بازی با تیم‌های کی‌روش برای هر مربی سخت است

کی‌روش مربی کاردان و پخته‌ای است، او بازی را در میانه زمین کنترل می‌کند و تیمش از میانه زمین دست به دفاع می‌زند و اجازه طراحی حملات را به حریف نمی‌دهد. قطر هم یک مربی اروگوئه‌ای به نام خوزه دانیل کارنو دارد که مربی بزرگی در فوتبال دنیا نیست و در تیم العربی قطر مربی بوده، اما قطر و امارات با این مربی آمریکای جنوبی نتایج بدی نگرفته‌اند. بازی با تیم‌های کی‌روش برای هر مربی سخت است، فراموش نکنیم ما با روش مربی‌گری کی‌روش آرژانتین را به دردسر انداختیم، در دیدار با بوسنی که به روش کی‌روش بازی نکردیم، سه گل از حریف خوردیم، بنابراین بازی با ایران برای قطر بسیار سخت است.

* قطر سه بازیکن خطرناک دارد

تیم فوتبال قطر سه بازیکن خطرناک دارد، یک دفاع چپ به نام عبدالکریم حسن که فوتبال را روبه‌جلو بازی می‌کند و در کارهای تهاجمی حضوری مثبت دارد و شوت‌های خوبی هم از راه دور می‌زند. کریم عفیف هافبک طراح قطر است که در تیم اسپورتینگ خیخون اسپانیا بازی می‌کند، این بازیکن هم یکی از بازیکنان کلیدی قطر محسوب می‌شود. سومین بازیکن خوب قطر احمد اعلا است، مهاجمی که در تیم الریان قطر بازی می‌کند، نمی‌دانم سرمربی اروگوئه‌ای قطر چگونه از این بازیکنان استفاده خواهد کرد، اما به نظر من این سه بازیکن نقش اساسی و کلیدی در تیم حریف دارند.

* جوان‌گرایی به تیم ملی انگیزه‌ای مضاعف داده

کی‌روش در تیم ملی ایران جوان‌گرایی کرده و با این کار انگیزه تیم ملی ایران مضاعف شده است، بازیکنان جوان تیم ملی می‌خواهند خودشان را در تیم تثبیت کنند، برخی از این بازیکنان حتی 10 بازی ملی هم ندارند. نسل جوان فوتبال ما باهوش است و از موقعیت‌هایی که به دست می‌آورد، به خوبی استفاده می‌کند، انگیزه تیم ملی ما بسیار بالاست.

* با درایت کی‌روش در ایتالیا اردو زدیم

با درایت کی‌روش تیم ملی به اردوی ایتالیا رفت و در یکی از بهترین مراکز فوتبال اروپا تمرین کرد. حریفان تیم ملی اگرچه گمنام بودند، اما این گمنامی نقطه مثبت بزرگی محسوب می‌شود. به نظرم در دیدار با این حریفان گمنام تیم ملی می‌تواند به هماهنگی بیش‌تری بین خطوطش برسد و کی‌روش به راحتی می‌توانست در این مسابقات تعویض‌هایش را انجام بدهد و به هدف موردنظرش برسد. اردو در ایتالیا استرس را از تیم ملی ما دور کرد و بازیکنان با اعتمادبه‌نفس بیش‌تری به کشور برگشتند.

* شانس پیروزی ما مقابل قطر زیاد است

احتمال درصد برد ما مقابل قطر بسیار زیاد است، همان‌طور که گفتم کی‌روش به‌خوبی طراحی حملات حریف را به هم می‌زند و ایستادگی مقابل تیم کی‌روش کار هر مربی نیست، البته قطر حریفی دست‌وپا بسته نخواهد بود و این تیم سرمربی زیرک و کاردانی دارند،‌ هرچند معتقدم شانس ما برای پیروزی مقابل قطر نزدیک به صد درصد است.

* کی‌روش و مورینیو به جزئیات اهمیت زیادی می‌دهند

اینکه کارلوس کی‌روش اجازه نمی‌دهد اطلاعات تیم ملی ایران به راحتی در اختیار حریف قرار بگیرد، کار درستی است. در فوتبال مدرن یکی از فاکتورها توجه به جزئیات است، در این فوتبال حریفان حتی بازیکنان ذخیره تیم مقابل را هم آنالیز می‌کنند، زیرا در نیمه دوم که مسابقه حساس‌تر می‌شود، قرار است ذخیره‌ها به میدان بیایند، بنابراین وقتی فوتبال تا اینجا پیشرفت کرده، کی‌روش هم کار درستی می‌کند اطلاعات تیم ملی را مخفی نگه می‌دارد. او یک مربی حرفه‌ای است و خودش هم در آسیا و امارات مربی‌گری کرده است و با ذهنیت بازیکنان و مربیان این منطقه آشناست. ضمن اینکه مریبان پرتغالی مثل خوزه مورینیو و کی‌روش به این معروف هستند که به جزئیات توجه زیادی می‌کنند و اهمیت فراوانی می‌دهند. کی‌روش هم به کوچک‌ترین جزئیات دقت می‌کند، زیرا اگر غیر از این باشد، کار سخت می‌شود، کارلوس کی‌روش روزی 8 تا 10 ساعت مطالعه و کار می‌کند و می‌خواهد همه چیز تحت کنترلش باشد.

* به انتخاب کی‌روش در مورد نکونام احترام بگذاریم

من مسئول آموزش فدراسیون نیستم، اما می‌دانم که جواد نکونام مدرک C مربی‌گری را گرفته و برای حضور در کلاس B مربی‌گری هم ثبت‌نام کرده است، ضمن اینکه فراموش نکنید بازیکنان تیم ملی سریع‌تر می‌توانند دوره‌های مربی‌گری را طی کنند و این مسئله در قوانین AFC هم وجود دارد. نکونام انتخاب کی‌روش بوده و باید به نظرش احترام بگذاریم. یکی از دلایلی که او نکونام را انتخاب کرده، این است که فاصله سنی او با ملی‌پوشان ما کم است و با جوان‌گرایی که در تیم ملی انجام داده، می‌خواهد با این نسل جوان از طریق نکونام ارتباط خوبی داشته باشد و این کار کی‌روش هم درست است.

تعداد بازدید از این مطلب: 76
بازدید : 76
رامین رها
11:20
دو شنبه 8 شهريور 1395

رئیس شورای شهر تهران گفت:اینکه عده‌ای از اعضای شورا پایشان وسط کشیده شده، به خصوص اینکه از یک جناح سیاسی خاص بوده، یک حرکت کاملاً توطئه‌آمیز و قابل تأمل است، این حرکت به نظر بوی حرکت سیاسی را می‌دهد و غیرمنصفانه و غیراخلاقی است.

 

مهدی چمران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، در رابطه با اخبار منتشر شده مبنی بر واگذاری غیرقانونی املاک به افراد ویژه گفت: این موضوع از دو بحث تشکیل می‌شود، یک بخش از کار مربوط به تعاونی‌هایی است که در کشور وجود دارد و کارشان این است که برای اعضای خودشان سرپناهی ایجاد کنند، خانه بسازند یا بخرند. 

وی ادامه داد: تعاونی ها در تهران هم وجود دارند و تلاش می‌کنند که به خانه‌دار شدن اعضای خود کمک کنند، شهرداری هم در همین راستا مانند همه سازمان‌های دیگر تعاونی مسکن دارد و با 103 تعاونی تا به حال کار کرده و این موضوع روشن است که به آنها کمک کرده‌اند، اما اینکه گفته شده یک میلیون و 100 متر مربع در لیست واگذاری‌های املاک آمده، معلوم نیست از کجاست؟

چمران گفت: بسیاری از افرادی که توسط تعاونی خانه‌دار شده‌اند، برای کسب پروانه و کارهایی از این قبیل به شهرداری مراجعه کردند و شهرداری به آنها کمک کرد، بنابراین در قالب تعاونی ها اگر زمینی داده شده وظیفه شهرداری بوده که کمک کند، اگر نمی‌شد مورد خطاب و عتاب قرار می‌گرفت. 

رئیس شورای شهر تهران افزود: اینکه چرا عده‌ای از اعضای شورا پایشان وسط کشیده شده، به خصوص اینکه از یک جناح سیاسی خاص بوده، یک حرکت کاملاً توطئه‌آمیز و قابل تأمل است، این حرکت به نظر بوی حرکت سیاسی را می‌دهد و غیرمنصفانه است. 

وی گفت: اگر عده‌ای می‌خواهند کار سیاسی کنند باید با انصاف و عدل باشد، نه اینکه خارج از ضوابط و اخلاق انسانی و با بداخلاقی همراه باشد. در این لیستی که اسامی افراد آمده، کسانی هستند که با تعاونی معامله‌ای نکرده‌اند، یک نفر قبل از آمدن به شورا در شهرداری مدیر بوده و از تعاونی منطقه اش صاحب آپارتمانی شده که ربطی به شورا ندارد. 

چمران افزود: سایر اعضا هم نه از تعاونی و شهرداری هیچ‌گونه معامله‌ای نداشته‌اند و به یکی از این اعضا پیشنهاد شده که دو ملک را خریداری کند نه اینکه به او بدهند، که این شخص این املاک را خریداری نکرده و اکنون می‌گویند به او دو آپارتمان داده‌اند، این علاوه بر اینکه بداخلاقی است، دروغ محض هم هست و پیگرد قانونی باید داشته باشد. 

رئیس شورای شهر تهران گفت: این دروغ‌پردازی‌ها کار درستی نیست، کسانی خارج از شهرداری و داخل آن آمده و از تعاونی‌ها که حدود بیش از 30 هزار نفر از کارکنان شهرداری می‌شوند، خانه‌دار شدند و امر نامناسبی نیست.

وی افزود: حمایت از کارکنان شهرداری به صورت آیین‌نامه به عهده شهرداری گذاشته شده، مثلاً 20 درصد برای خانه‌دار شدن از تعاونی تخفیف بگیرند یا شهردار اختیار دارد که تخفیف را بیشتر بدهد، چنین مصوبه قانونی دردوره سوم شورا بوده است. 

چمران در رابطه با موضوع فیش‌های حقوقی نجومی گفت: این موضوع تأثیر نامناسبی روی مردم گذاشت، در این موضوع هم که می‌گویند زمین‌های نجومی، زمین‌های تعاملی هستند و آوردن این حرف‌ها برای انحراف است. باید مسکن مهر هم بگویند مسکن نجومی، در حالی که نباید به این مسکن‌ها ایراد گرفت و باید آنها را تشویق کرد. 

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: تصمیم گرفته شده که در این رابطه اعضایی که به آنها تهمت زده شده شکایت رسمی کنند. بنده به عنوان رئیس شورا، برای کل شورا ناراحت هستم و باید از شأن و جایگاه شورا حمایت کنم.

وی افزود: نمی پذیرم که یک عده‌ای بیایند و به چند نفر شورایی دیگر دروغ و اتهام ببندند و این افراد فرقی نمی‌کنند که چه کسانی هستند. 

تعداد بازدید از این مطلب: 64
بازدید : 64
رامین رها
11:19
دو شنبه 8 شهريور 1395

 

خبرگزاری فارس: کی‌مرام: مردم از عشق‌های غیرمتعارف و خیانت خسته‌اند /محمدی: روابط ناسالم در حوزه نقد

میلاد کی‌مرام گفت: امکان مینا فیلمی بود که من تصور می‌کردم مردم به دیدن آن نیاز دارند چون شاید از موضوعات تکراری شبیه به عشق‌های غیرمتعارف و خیانت و روایت قصه‌های آپارتمانی خسته شدند.

 

خبرگزاری فارس، زهرا قزیلی: فیلم‌های درامی که در بستر یک واقعه تاریخی ساخته می‌شود نه تنها مورد استقبال عموم قرار می‌گیرند بلکه به خاطر نوع پردازش واقعه‌نگر حوادث آن دوران، تحسین منتقدان و فعالان سیاسی و اجتماعی نیز را در پی دارند. در بخش اول نشست گفت‌وگو منوچهر محمدی به نحوه شکل گیری داستان و وفاداری آن به واقعیت رخ داده در سالهای 60 همچنین عدم وجود استراتژی فرهنگی در حوزه صدا و سیما و ارشاد صحبت شد میلاد کی‌مرام هم از نحوه نزدیک شدن به شخصیت مهران  سخن گفت.  اما فیلم «امکان مینا» بنا به دلایلی که منوچهر محمدی (تهیه کننده) و میلاد کی‌مرام (بازیگر)  به آن اشاره داشتند از هیچ تبلیغ درست رسانه‌ای به دلیل وضعیت مافیایی درحوزه فرهنگ بهره نبرد. در بخش پایانی مصاحبه به وضعیت رسانه همچنین جشنواره فیلم فجر و نوع ساختار و برگزاری آن به گفت و گو نشستیم.

هیچ استراتژی در حوزه فرهنگ وجود ندارد/ ملوک الطوایفی در عرصه فرهنگ

برخی معتقدند فیلم به روز نیست و از سوژه ای قدیمی برخودار است.

فیلم کاملا به روز است با دعوت از رجوی، حضور ترکی فیصل و... یک سازمان مرده را زنده می کنند صدا و سیما با فیلمی که بخش کوچکی از مناسباتی که اینها داشتند را اشاره می کند مورد تحریم قرارداده است من جزء تاسف بسیار عمیق برای مسئولین و سیاستگذاران صدا و سیما نمی توانم چیزی بگویم واقعا اگر آقایان عاجزند طراحی بازی رسانه ای را در دست بگیرند از سمت هایشان استعفا بدهند. هیچ نوع استراتژی روشنی در حوزه فرهنگ وجود ندارد یک جور ملوک الطوایفی در عرصه وضعیت فرهنگی است که در صدا و سیما و ارشاد و سایر بخش ها می بینیم و آقایان امروز را به فردا می دوزند برای اینکه زمان بگذرد شاهد از دست رفتن تمام فضای  رسانه ای که لازم است در کشور باشد، قرارداریم و  شبیه موجود عقب افتاده رفتار می کنیم.

وقتی موضوع فیلم تاریخ انقلاب است به گروهکی  معاند با نظام می پردازد من باید در صدا و سیما هم پول باید بدهیم هم تعهدنامه ای که حکم طناب دار است را امضاء کنم دیگر متوجه نیستم چه اتفاقی در کشور از این نظر می افتد. هرکسی ساز خود را می زند. وقتی آقای میرکریمی را ممنوع الکار اعلام می کنند و سوابق ایشان را نمی دانند و... سوالات لاینحلی با این نوع رفتار ها در حوزه فرهنگ در یک هفته و ده روز گذشته ما را به مرز کلافگی و جنون رسانده است.

اشکالات جشنواره فجر را مکرر مطرح کردم

نکته دیگر استراتژی جشنواره فیلم فجر در مواجهه با فیلم امکان مینا بود، تعداد نامزدهای سیمرغ بلورین و ارایه یک جایزه به این فیلم و ارایه سیمرغ های متعدد به یک فیلم که به لحاظ فیلمنامه ایراداتی به آن وارد بود.

من به شخصه این قدر از جشنواره فجر سیمرغ گرفتم که سیمرغ جدید چیزی به من اضافه نخواهد کرد نه تنها سیمرغ بلکه در فدراسیون جهانی تهیه کنندگان درسال 2016 به اتفاق آراء بنده را به عنوان تهیه کننده انتخاب کردند که این هم برایم اتفاق عجیب و غریبی نیست. ممکن است تشویق فرد را امیدوار کند اما مهم نفس کاری است که انجام می دهد اگر کار راضی کننده باشد از جایزه های متعدد هم برای انسان ارزشمندتر است درباره جشنواره فجر و ساختار آن مکرر  دراین سالها اشکالات و مسایل مربوطه را مطرح کردم  و همین باعث می شود که کار دوستانی مثل آقای کی مرام دیده نشود. اما شما مطالعه کنید ببینید با «از کرخه تا راین»، «بازمانده» ، «زیرنور ماه»، «طلا و مس» چه رفتاری کردند. اینها روشن است.

کی مرام: با «ملکه» چه رفتاری کردند؟

 

مجموعه ای از بی سیاستی و بی برنامگی در جشنواره فجر

محمدی: آقایان سرشان را مثل کبک در برف فرو بردند و راحت  جواب می دهند سلیقه امسال داوران اینگونه بود. سالی که «حوض نقاشی» شرکت داشت. چند نفر ازداوران رسما اعلام کردند این فیلم  از نظر علمی و پزشکی غلط است و تهیه کننده، کارگردان و فیلمنامه نویس را وارد داوری نکردند. این فیلم چند ماه بعد در جشنواره آسیا پاسفیک جایزه بهترین فیلم را می گیرد و از طرف یونسکو بزرگترین نهاد علمی جهان است جایزه ویژه دریافت میکند. من چه باید بگویم؟ مجموعه ای از بی کفایتی مدیران فرهنگی، مجموعه ای ازبی برنامگی در اداره یک جشنواره، مجموعه ای از بی سیاستی در طراحی و ساختار جشنواره، مجموعه ای از حسادت ها و کینه ها دست به دست هم می دهد و چنین اتفاقاتی رخ می دهد. چه باید کرد؟ باید داد بزنیم که دوستان فکر کنند برای یک سیمرغ اضافه تر است نه. به عقیده من از زمانی که رفتارهای غلط  با «بازمانده» و «از کرخه تا راین» شد به این مهم رسیدم که داور نهایی یک اثر هنری تاریخ است و تاریخ است ثابت میکند چه فیلم هایی بافته های دقیق و درست هنرمندانه هستند و چه فیلم هایی کارکرد دستمال کاغذی را دارند . من به بعد از مرگم فکر می کنم که قدر این فیلم ها بیشتر فهمیده می شود.در حیاتم خیلی مسئله ای نیست.

افرادی که جشنواره را برگزار وساماندهی می کنند چقدر با هدفگذاری فجر نزدیک هستند/ وجود فضای فرهنگ ریاکاری وتملق

گذشته از بحث فردی و رفتارهایی که با آثاری با مضامین درست انقلاب از سوی جشنواره فجر وجود دارد ، ساختار فکری است که با ارایه متعدد جوایز به برخی از آثار، به فیلمسازان جوان مسیر حرکتی را نشان می دهند که در آن مسیر خبری از انقلاب و ارزش ها و فضای فجر وجود ندارد.

محمدی: به عقیده من مجموع فیلمهایی که در کشور ساخته می شود در این شرایط و وانفسا قابل ارزش است و هر محصول داخلی که در ایران تولید می شود باید به دیده احترام نگاه کرد. ممکن است از یک فیلم خوشمان نیاید یا از فیلمی بیشتر خوشمان بیاید  این امر جداگانه ای است. پاسخ این سوال را باید کسانی بدهند که جشنواره برگزار و ساماندهی می کنند. باید دید آنها با هدف گذاری هایی که وجود دارد یا باید وجود داشته باشد چقدر نزدیک است ویا اتفاقاتی که در عمل رخ می دهد چقدر تفاوت دارد. شاید روشنترین مثالی که بارها روی آن تاکید کردم این است که اینقدر تبلیغ اسلام را نکنید  اسلام را در عمل پیاده کنیم. آقای خاوری را با ظاهری موجه (یقه بسته و ریش انبوه) می بینم اما ایشان چندین میلیون دلار این  کشور را به تاراج می برد آقایانی که آقای خاوری را بر مسند قدرت قراردادند باید شرمنده باشند و محاکمه شوند وقتی فردی شعار بیشتری درباره دین و اسلام می دهد باید شک کرد که نکند اهداف دیگری داشته باشد. چرا ما باید فریب این افراد را بخوریم. به نظر می رسد یک وارونگی در حوزه ارزش ها به وجود آمده . کسی که مسلمانی خودش را فریاد می زند در صدر می نشیند و بعد ازمدتی  هم می بینیم چه پیشینه و رفتاری از خودشان بروز می دهند . این متاسفانه درس عبرت نمی شود و کماکان بر همین مدار حرکت می کنند و فضای فرهنگ ریاکاری و تملق به وجود آمده که طبیعتا نمی شود سره را از ناسره تشخیص داد.

ایفای نقش رئال خیلی سخت‌ است

خشمی که از«مهران» می بینیم  با خشمی که در فیلم های دیگر از جمله «360 درجه» طراحی شده متفاوت است این تفاوت در بازی به درستی شکل گرفت.

کی مرام: شخصیت «جاوید» و جنس فیلم کلاسیک، مدل قهرمان دیگری است و ژست دیگری داشت شاید میلاد کی مرام دوست نداشت که دیده شود اما شخصیتی که نوشته شده بود خودنمایی  می کردو سبک بازی ای می طلبید که دوست داشتم تجربه کنم مدل عامیانه و راحت و رئالیسمی که در مهران می بینیم در جاوید وجود ندارد. جاوید با یک پیش زمینه و رفتار و مهران آدم دیگری با یک پس زمینه دیگرو تایم دیگری از تاریخ معاصر روایت شد. من شخصیتی را بازی کردم که امروز این نوع افراد را نمی بینیم و فاجعه ای برایش رخ می دهد که بی شک متفاوت است و طراحی بازی ای که برای«امکان مینا» انجام دادم که این فیلم را به شدت دوست دارم خیلی فرق دارد.

خداوند را شاکرم که تا امروز هرکسی که درباره این شخصیت با من صحبت کرده به باورپذیری دراین شخصیت اشاره دارد که برای من بسیار جذاب است شاید هم این افراد جاوید را خیلی باور نکنند اما باید کلی نگاه کنیم که آن فیلم با فضای کلاسیک شرایط دیگری را می طلبید.

هرکدام از این دو نقش هم سختی های خودش را دارد ولی من فکر میکنم نقش های رئال بر خلاف ظاهرشان خیلی سخت تَر برایشان شخصیت پردازی صورت میگیرد. تیپ سازی اما با پروسه ساده تری انجام می‌شود.

موج سواری در سینمای ایران باب شده است/ به نقد کارشناسی گوش می دهم ادعای روشنفکری ندارم

معمولا در سینمای ایران بازیگر ها این قدر فاصله گذاری در نوع ارایه خشم  نمی کنند و برایم بسیار جالب بود از سوی دیگر در این کار برای ارایه بهتر نقش، سکون و سکوت هایی می بینیم این رفتار را در جنس بازی خودتان طراحی کردید یا راهنمایی شدید؟

کی مرام: بی شک خودم به آن فکر می کنم . اگر فیلم های دیگر را هم نگاه کنید از جمله «360 درجه»، «برف»، «ملکه» این اتفاق می افتد . من نمی توانم انگار کنم که با دو برند کار کردم با برندی که «زیرنورماه » ساخته و برندی که مشترکا پدیدآورنده «مارمولک» بود و برندی مثل «فرهاد توحیدی» که اینقدر شخصیت درست نوشته شده بود، کار کردم. متاسفانه فیلم کم دیده شد به این دلیل که فضای رسانه ای خاصی بر جامعه سینما حاکم است. رسانه وظیفه اش چیست؟ همان که در فیلم هم گفته می شود رسانه وظیفه اش این است که اطلاعات درست به مردم بدهد اگر اطلاعات درست ندهیم افرادی هستند که جایگزین رسانه خواهند شد و افکارعمومی را با اطلاعات غلط به سمت خود هدایت می کنند. بسیاری از دوستان همکار و منتقدین به من گفتند برای چه در این فیلم بازی کردی؟  من سوال می کردم فیلم بدی بود و آنها جوابی نداشتند و من می گفتم چرا نباید بازی می کردم؟ این یعنی مشکل ایدئولوژیک با کار داشتند . یک موج سواری در سینمای ایران باب شده، فضای مجازی مبداء اصلی خبرها شده و برخی از این رسانه ها توسط افرادی به روز رسانی می شود که مسئول تبلیغات یک فیلم هستند و کل رسانه تنها به یک فیلم از سینمای ایران اختصاص می یابد . اگر قرار باشد به فیلمی لطمه بزنند اولین نقد منفی را شروع می کنند و رسانه های دیگر هم از تکنولوژی کپی استفاده می کنند . یک کم سوادی در رسانه های مجازی که فراگیر هم هستند دیده می شود و مخاطب هم به دلیل دسترسی آسانتر به فضای مجازی از این رسانه استفاده می کند بالطبع فیلم مورد نظر فضای مجازی بارها و بارها در روز به انحاء مختلف تبلیغ می شود اما فیلم های دیگر هیچ خبری از آنها دیده نمی شود. خیلی دوست دارم  یک منتقد راجع بازی های فیلم «امکان مینا» صحبت کند و من نظر کارشناسانه را با جان و دل می شنوم برخلاف خیلی از دوستان که ادعای روشنفکری می کنند و ایدئولوژی خاصی ندارند و نقد پذیر نیستند من کاملا به نقد کارشناسی ودرست گوش می دهم .

 

جشنواره فجر به جای کیفیت به مصلحت فکر می‌کند

در شرایط امروز افراد در هر حوزه ای تاب نقد ندارند

کی مرام: شاید دلیل این که دوست دارم نقد شوم این است که بازیگری برای من شغل و ابزار نبود دغدغه ای بود که از دوران نوجوانی شروع کردم یک دغدغه ای که روحم را ارضاء می کند  و حالم را خوب می کند. به نظرم کماکان اول راهم  و فکر می کنم چه چیزهایی در بازیگری خوب است و باید آن را لحاظ کنم. به عقید ه من یک بازیگر خوب نباید در هر فیلم یا هر جایی باشد سعی می کنم گزیده کار کنم. از روزمه ای که دارم راضی هستم و سرم بالاست شاید گاهی  کاری کردم که مجبور بودم بازی کنم. اما دو سال است که این کار را نکردم .  برای من همین بس که دوستان کارشناس می گویند تلرانس بازی درست از کار درآمده و فاصله گذاری نسبت به نقش های دیگر درست است و برای من این بزرگترین جایزه دنیا است . من در دوره نوجوانی جایزه گرفتم شاید اگر با دوستانمان هم جمع شویم اندازه آقای محمدی جایزه نگرفته باشیم اما یک سوال د ارم تمام فیلم «امکان مینا» از نظر هیات داوری خوب بود و کاندید شد اما من کاندید نشدم. من باید به خودم شک کنم؟ نه اینطور نیست می دانم  که کارم رادرست انجام دادم. خب کل اجزای تشکیل دهنده یک فیلم کاندید شدند من نشدم باور کنید این قضیه من را ناراحت نکرد همان طور که بهترین بازیگران ما را ناراحت نکرد وقتی برای درخشان ترین کارهایشان سیمرغ نگرفتند. من ناراحت نشدم چون قطعا فستیوال فجر یک جشنواره دولتی است و باید به جای کیفیت مصلحت های خودش را درنظر بگیرد و من فکر میکنم در مصلحت های امسالشان نبودم!

بارها برای بازی در فیلم «امکان مینا» منع شدم/ مردم از عشق های غیرمتعارف و خیانت خسته شدند

از سوی دوستان در سینما برای بازی در فیلم منع شدید؟

کی مرام: بسیار و بارها منع شدم اما به این موارد توجه نمی کنم وقتی به چیزی اعتقاد دارم عمل می کنم من نظرات افراد را گوش می کنم اما در نهایت خودم تصمیم می گیرم. نقشی پیش روی من بود که محور سینوسی درستی برای آن طراحی شده بود چرا نباید بازی می کردم؟ معمولا أفراد برایشان نظر همکارانشان خیلی مهم تَر از مردم و مخاطب است و برای من عکس این قضیه صادق است اول اکران آن فیلم را تصور میکنم و بعد به نظر همکارانم فکر میکنم. امکان مینا فیلمی بود که من تصور میکردم مردم به دیدن آن نیاز دارند چون شاید از موضوعات تکراری شبیه به عشق های غیرمتعارف و خیانت و روایت قصه های آپارتمانی خسته شدند.  من دوست دارم خودم را به چالش بکشم و چنین نقش هایی را بازی می کنم تا افراد درباره فاصله گذاری میان نقش ها و اوج و فرود بازی در این فیلم صحبت کنند. من نه عقب می کشم و نه به این نوع نگاه ها توجه دارم.

در هیچ باند و گروهی قرار نمی گیرم/ دوست سینمایی ندارم

در هیچ باند و گروهی قرار نمی گیرم کاملا مستقل هستم و هرکسی می گوید در سینما به فردی وابسته هستم شوخی می کند. من دوست سینمایی هم ندارم زیرا دغدغه ام چیز دیگری است و راه خودم را می روم.

تمام سعی ام را می کنم بازی خوب ارایه دهم. همانطور که آقای محمدی اشاره خوبی داشتند گرچه آرزوی قلبی من است که ایشان سلامت باشند و سایه اش بالای سر فرهنگ باشد اما من هم معتقدم باید بعد از مردنم اتفاق قشنگ افتد و روزمه کاری ام را کنار هم قرار دهند و  از کارم و نحوه انتخابم لذت ببرند.

محمدی: پوست من کلفت شده فشار و اذیتی که سر فیلم مارمولک تحمل کردم و هرجایی می رفتیم توضیح می‌دادیم دوستان قانع می شدند و برایشان روشن می شد بعضی وقت ها زمان برخی از مسایل را حل می کند . امسال در جشنواره «روحانی در قاب سینما» فیلم مارمولک برگزیده شد. من چه چیزی باید بگویم . این اتفاق برای بازمانده هم افتاد. یک سال فیلم توقیف شد و اجازه شرکت در جشنواره فیلم فجر برای فیلم صادر نشد با تغییر مدیریت و دیدن فیلم توسط تعدادی از مسئولین فیلم  پروانه نمایش گرفت و آن رفتار با این فیلم شد و الان یکی از فاخرترین فیلم هایی است که در حوزه فلسطین  کار کردیم که بعد از آن هم دیگر نداشتیم و کارهایی که هم انجام شد بعد از فیلم «بازمانده» مکرر توسط کارشناسان گفته شده که فیلم های خوبی ساخته نشد. حال این سوال مطرح است  چرا این نوع رفتارها را شاهد هستیم.

شاهد تغییر ساختار ارزش ها هستیم/ روابط ناسالم در حوزه نقد/ شرافت قلم از بین رفت

 یک نوع تغییر ساختار ارزش ها رخ داده  و به تبع آن مجموعه مواردی شکل گرفت. در حوزه رسانه همانطور که آقای کی مرام اشاره کردند مفهوم آزادی رسانه و نقد  باموضوع باند بازی قاطی شده. روابط ناسالمی که در حوزه نقد و خبرسانی و اطلاع رسانی شرافت قلم از بین رفته است. چیزی که در قرآن به آن قسم یاد شده. الان اینگونه نیست زنگ می زنند  و می گویند ا گر این مقدار  پول به ما بدهید ما راجع به فیلم مثبت می گوییم اگر پول ندهید به گونه دیگر رفتار می کنیم به نظرم کسانی که مسئولیت دارند باید متوجه شوند که ما آزادی رسانه را با هتاکی و بی حرمتی قاطی کردیم و دیگر نمی توانیم جمع کنیم. و چیزی که منشاء رفتاری من می تواند باشد این است که افراد نجیب در این شرایط باید سکوت کنند و این سکوت سکوت بدی است ممکن است به یک نقطه انفجاری بدل شود.آقایان باید متوجه باشند. می گویند اگر بیماری علایم بیرونی (تب، سرفه و...) داشته باشد پزشک و اطرافیان سریع تر به بیماری پی می برند اما اگرعلایم بیرونی نداشته باشد و بیمار هم سکوت کند ممکن است به فاجعه منجر شود. چیزی که امروز در حوزه فرهنگی جای تامل جدی دارد متاسفانه فضای بی در و پیکری وجود دارد و هرکسی به خود اجازه می دهد هر حرفی را در رسانه ملی بزند و هر جمله ای را  استفاده کند بدون اینکه حرمت اخلاق ایرانی و اسلامی را نگه داریم. نقد کردن، نصیحت کردن و توضیح دادن با این که آبروی فردی را ملعبه دست خود بکنید متفاوت است به کجا می رویم جای نگرانی دارد و من به شدت نگران وضعیت فرهنگی کشور به عنوان یک شهروند هستم  . این نگرانی جای تامل بسیار دارد. مسئولین بدانند رسیدگی به وضعیت فرهنگی کشور از نان شب واجب تر است اگر فرهنگ درست داشته باشیم می دانیم با پول نفت یا مسکن و معیشت و دردهای دیگر چگونه برخورد کنیم اما اگر وضعیت فرهنگی ما روشن نباشد آدم ها تبدیل به افراد ریاکار و همه چیز براساس منافع شخصی و حزبی تعریف می شود این خطر بزرگی است. وظیفه ما اعلام این خطر است ما کار خاصی نمی توانیم  انجام دهیم نه حزب و تشکیلاتی داریم و نه قدرتی برای اصلاح . وظیفه ما گفتن است آقایانی که دردمند هستند و احساس مسئولیت می کنند باید به فکر چاره باشند.

تعداد بازدید از این مطلب: 64
بازدید : 64
رامین رها
11:17
دو شنبه 8 شهريور 1395

ه گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، در آستانه دهم شهریور سالروز تأسیس قرارگاه مستقل پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء برای اولین بار سامانه‌های موشکی برد بلند اس‌300 ایران که از روسیه خریداری شده است به نمایش درآمد.

 

این در حالی است که در رژه 29 فروردین امسال بخشی از اجزای این سامانه به نمایش درآمده بود که البته شامل موشک‌ها و لانچرهای پرتاب نمی‌شد اما در گزارشی که امشب از بخش خبری ساعت 21 سیما پخش شد سامانه اس‌‌300 به همراه لانچرهای پرتاب و در حالت مانور عملیاتی نمایش داده شد.

در این گزارش که از محل تأسیسات هسته‌ای در فردو تهیه شده بود برخی سامانه‌های دیگر مانند توپ‌های ضدهوایی و سامانه‌ موشکی هاگ نیز به نمایش درآمد و امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه هوایی با تأکید بر هوشیاری همه‌جانبه پدافند هوایی در حراست از آسمان کشور گفت: امروز آسمان ایران یکی از امن‌ترین آسمان‌های کشورهای منطقه است و حفاظت از تأسیسات هسته‌ای در هیچ شرایطی تعطیل‌بردار نیست.

 

این سامانه طبق آنچه در این گزارش به نمایش درآمد در مراکز هسته‌ای از جمله فردو مستقر شده است.

به گزارش فارس، در سال 2007 جمهوری اسلامی ایران طبق قراردادی با کشور روسیه خواهان خریداری سامانه اس‌300 از این کشور بود که البته در مقطعی روسیه از تحویل این سامانه خودداری کرد که موجب شکایت ایران به دادگاه بین‌المللی شد اما اخیراً و همزمان با مذاکرات هسته‌ای پوتین رئیس جمهور روسیه دستور لغو عدم واگذاری این سامانه به ایران را صادر کرد و بنابر گفته سردار دهقان وزیر دفاع تاکنون 4 سامانه خریداری شده که 2 سامانه آن به ایران تحویل داده شده و 2 سامانه دیگر نیز پس از بارگیری در روسیه آماده تحویل به ایران است.

تعداد بازدید از این مطلب: 50
بازدید : 50


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید
تمام حقوق اين وب سايت متعلق به همه چیز از همه جا مي باشد | طراحی قالب : تم ديزاينر